Disputas: Morad Amarzguioui

Cand. scient. Morad Amarzguioui ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Alternative models as a possible explanation of dark energy

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Hannu Kurki-Suonio, Department of Physical Sciences, University of Helsinki
Dr. Kimmo Kainulainen, Department of Physics, University of Jyväskylä
Professor Egil Leer, Institute of Theoretical Astrophysics, University of Oslo

Leder av disputas:  Jan K. Trulsen

Veileder:  Professor Øystein Elgarøy

Trenger vi mørk energi?

Observasjoner av en spesiell type supernovaer mot slutten av det forrige årtusen tydet på at ekspansjonen av vårt Univers var i ferd med å akselerere. Denne konklusjonen har blitt styrket ytterligere av nylige og uavhengige presisjonsmålinger av temperaturen i bakgrunnsstrålingen og av distribusjonen av galakser. En slik akselerasjon kan ikke forårsakes av vanlig materie da denne har en attraktiv gravitasjonell virkning og skulle som sådan føre til en nedbremsning av ekspansjonen. Man må derfor innføre ny form for energi, den såkalte mørke energien, som virker frastøtende og driver akselerasjon. For å kunne forklare de nevnte observasjonene på en tilfredsstillende måte viser det seg at så mye som 75% av energitettheten i Universet må være i form av mørk energi. Denne eksotiske energiformen har aldri blitt direkte detektert, og til tross for utallige teorier om dens egenskaper og natur, forblir mørk energi fremdeles et stort mysterium.

I mitt doktorgradsarbeid har jeg undersøkt muligheten for å forklare de observasjonelle dataene uten å innføre noen mørk energi ved å tillate alternative modeller for Universets utvikling. Jeg har sett spesifikt på forklaringsmodeller som faller inn under to typer av klasser. Modeller innen den første klassen går ut på å generalisere Einsteins gravitasjonslov slik at vanlig materie ikke lenger kun har en attraktiv gravitasjonell virkning. Modeller innen den andre klassen tillater mer kompliserte fordelinger av materien på store skalaer enn den homogene og isotrope fordelingen som ligger til grunn for dagens kosmologiske standardmodell.

Vi finner at de spesifikke modellene vi ser på under den første klassen ikke gir en tilfredsstillende nok forklaring på alle dataene. Når det gjelder den andre klassen finner vi, derimot, at en slik forklaring er mulig. Dersom vi tillater oss å bryte med det kopernikanske prinsipp, som postulerer at vår posisjon i Universet ikke skiller seg ut fra et hvilken som helst annen posisjon, kan vi forklare den akselererte ekspansjonen som en fiktiv effekt av at vi lever i et område av Universet der tettheten er lavere og den lokale ekspansjonen høyere enn ellers. I en slik forklaring er det ingen reell akselererende ekspansjon, og dermed faller behovet for mørk energi bort.

Arbeidet er utført ved Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo med Professor Øystein Elgarøy som veilder.

For mer informasjon, kontakt Per Lilje.

Publisert 10. apr. 2012 10:58 - Sist endret 25. mars 2014 09:45