Disputas: Øystein Olsen

Cand. scient. Øystein Olsen ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): HELIOSAT – An orbit determination software with applications to deep space missions

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Prof. Andrea Milani, Dipartemento di Matematica, Universitá di Pisa, Italy
Prof. Makoto Yoshikawa, Institute of Space and Astronautical Science/JAXA, Sagamihara, Kanagawa, Japan
Dr. Scient. Hilde Erlansen, Research Council of Norway, Oslo

Leder av disputas:  Professor Per Lilje

Veileder:  Kaare Aksnes (UiO), Per Helge Andersen (FFI)

Cand. Scient. Øystein Olsen ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil fredag 21/9 -2007 forsvare sin avhandling for Dr.Scient graden. Øystein Olsen har som en del av avhandlingen utviklet programvare for å beregne baner til interplanetariske romsonder. Programvaren har blitt brukt til å finne regioner med stabile og ustabile baner rundt asteroider og kometer, forklare bevegelsen til Pioneer 10 og 11 i det ytre solsystemet, studere gravitasjonsfeltet til Ganymede og vise hvordan baneestimater påvirkes av modellen for radiosignalenes propagasjon gjennom atmosfæren. Programvaren brukes nå til å analysere data fra romsondene Rosetta og Mars Express, og Øystein Olsen skal som medlem av Rosetta Radio Science Investigations delta i planleggingen av den kommende forbiflyginingen av asteroiden Steins.

Arbeidet har blitt utført ved Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitet i Oslo som en del av Rosetta Radio Science Investigations. Rosetta ble skutt opp i 2004 av den Europeiske Romfartsorganisasjonen (ESA). Romsonden vil fly forbi to asteroider før den ankommer kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko tidlig i 2014. En liten sonde, Philae, vil bli plassert på overflaten av kometen i slutten av 2014. Rosetta vil deretter følge kometen for å studere utviklingen over tid mens den passerer sin minste avstand til solen i august 2015.

Til å bedømme avhandlingen og disputasen har fakultet oppnevnt følgende komité: Prof. Andrea Milinai, Dipartemento di Matematica, Univsersitá di Pisa, Italia, Prof. Makoto Yoshikawa, Institute of Space and Astronautical Science/JAXA, Japan og Dr. Scient. Hilde Erlansen, Norges forskningsråd, Norge.

Prøveforelesningen vil holdes over emnet ”Dynamical structure of the solar system” fredag 21/9 – 2007 klokken 11.15 ved Institutt for teoretisk astrofysikk.

For mer informasjon, kontakt Per Lilje.

Publisert 10. apr. 2012 11:02 - Sist endret 25. mars 2014 09:45