Disputas: Stein Vidar Hagfors Haugan

Cand.scient. Stein Vidar Hagfors Haugan ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Tools for the evaluation of the possibilities of using parallax measurements of gravitationally lensed sources

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Joachim Wambsganss, Astronomisches Rechen-Institut, Universität Heidelberg, Tyskland
Dr. Stella Seitz, Universitäts-Sternwarte der Ludwig-Maximillians-Universität München, Tyskland
Dr. Håkon Dahle, Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Per B. Lilje

Veileder:  Øystein Elgarøy

Kan man måle utstrekningen til kvasarer som ligger millarder av lysår unna? Sannsynligvis, er svaret fra doktorand Stein Vidar Hagfors Haugan, men det vil i såfall kreve flere tiår med målinger fra tre romsonder i like stor avstand fra hverandre som Jupiter eller Saturn er ifra solen. Avhandlingen tar for seg universets egne ”superteleskop”, gravitasjonslinser, som allerede benyttes til å studere mange fenomener i verdensrommet.

Men den tradisjonelle bruken av gravitasjonslinser har en mangel: den gir ingen konkret målestokk for størrelsen av objektene som studeres. Man kan sammenlikne med en vanlig trekant – selv om man kjenner alle vinklene, kan man ikke fastslå noe om størrelsen før man har målt én av sidene. Innen gravitasjonslinsing av kvasarer kan man finne denne ”størrelsen” ved å måle lysstyrkevariasjoner på flere steder samtidig – og så sette seg ned og regne på det.

Avhandlingen dreier seg først og fremst om beregningsmetoder. Siden de ønskede observasjonene ikke finnes, må de simuleres, og en ny og raskere beregningsmåte er utviklet. Deretter er det utviklet metoder for å analysere observasjonene. Ideen er ikke ny, grunnlaget ble lagt av Sjur Refsdal allerede på 60- og 80-tallet. Det nye er at analysemetodene virker for helt generelle tilfeller, ikke bare på idealiserte spesialtilfeller. Arbeidet er utført ved Institutt for teoretisk astrofysikk, og avhandlingen i kosmologi vil forsvares 27. juni 2008.

For mer informasjon, kontakt Håkon Dahle.

Publisert 10. apr. 2012 11:01 - Sist endret 25. mars 2014 09:46