Disputas: Eirik Gjerløw

M.Sc. Eirik Gjerløw ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Optimal Likelihood Techniques for Planck.

Tid og sted for prøveforelesning

M.Sc. Eirik Gjerløw

Se prøveforelesning.

• Ken Ganga, Director de Recherce, Ph.D., Laboratoire APC, Université Paris Diderot-Paris 7, France
  • Joseph Zuntz, Researcher, Ph.D., Jodrell Bank Centre for Astrophysics, The University of Manchester, United Kingdom

• Mats Carlsson, Professor, Ph.D., Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Viggo Hansteen.

Veileder

Sammendrag av avhandlingen

Jeg har utviklet metoder som effektiviserer datamaskin-baserte utregninger av likelihoodfunksjoner for eksperimenter som måler den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Jeg har også deltatt i et slikt eksperiment, Planck-satellitten, som måler bakgrunnstrålingen over hele himmelen, og jeg har utført flere analyser av dataene som satellitten samlet. Disse analysene var sentrale i forberedelsene til dataslippet fra Planck-satellitten i 2013.

Den kosmiske bakgrunnsstrålingen er en av de viktigste kildene til informasjon om det tidlige Universet, og ved å måle denne strålingen kan vi teste våre modeller om Universet. Likelihoodfunksjonen er sentral i denne prosessen – den forteller oss hvor sannsynlig en kosmologisk modell er, gitt målte data. Det å kunne utføre mer effektive utregninger av likelihoodfunksjoner for høyoppløsningseksperimenter som Planck er viktig, siden det å regne ut disse direkte ville gjort det alt for tidkrevende å blant annet estimere kosmologiske parametre. Vi trenger derfor tilnærmede metoder som er mer effektive. Arbeidet i denne avhandlingen har resultert i flere slike metoder.

Mesteparten av arbeidet i denne avhandlingen ble gjort for Planck-satellitten, som er det foreløpig siste bakgrunnsstrålings-eksperimentet som opererer på hele himmelen. Kosmologi-miljøet har ventet på disse dataene i mange år, og det er derfor viktig å forsikre seg om at kvaliteten på dataene lever opp til forventningene. Dette krever engasjerte forskere som kan teste at dataene møter kvalitetskravene i hvert steg av analyse-kjeden. Jeg har vært en av disse forskerne, og har utført flere analyser. Noen av disse har vist at det er elementer i disse dataene som kan hinte om at vår nåværende kosmologiske modell har mangler.

Publisert 19. aug. 2014 14:30 - Sist endret 18. aug. 2021 14:30