Rosselandforelesningen 2014: Hitoshi Murayama

Til minne om Norges fremste astrofysiker og grunnlegger av Institutt for teoretisk astrofysikk, professor Svein Rosseland (1894 – 1985), arrangerer Institutt for teoretisk astrofysikk hvert år en Rosselandforelesning. Rosselandforeleserne er internasjonalt kjente, fremragende astrofysikere. Rosselandsforelesningene holder et halvpopulært nivå og er åpne for alle.

Professor Hitoshi Murayama.

Bilde: Yuuko Enomoto

Rosselandforelesningen i 2014 vil bli holdt av Prof. Hitoshi Murayama fra University of  Tokyo.

Hitoshi Murayama er leder for Kavli Institute for the Physics and Mathematics of the Universe ved universitetet i Tokyo, og er også professor ved University of California, Berkeley.

Murayama forsker på supersymmetri, fysikken i lineære elektron-positron-akseleratorer, nøytrinoer og kosmologi. I 2002 mottok han The Yukawa Memorial Prize in Theoretical Physics for arbeidene sine. Murayama er også en anerkjent formidler av vitenskap, gjennom både foredrag og bøker.

Rosselandforelesningen 2014 vil holdes tirsdag 6. mai kl. 15.15 i Store Fysiske Auditorium, Fysikkbygningen, Universitetet i Oslo, Blindern.

Åpent for alle!

Klikk her for å lese et sammendrag av forelesningen (på engelsk).

Publisert 26. mars 2014 09:06 - Sist endret 7. feb. 2020 16:00