print logo

Tema: astronomi

Månedens bilde mars 2015

Supernova Refsdal

Vakkert bilde av SN Refsdal

Den første gravitasjonslinsete supernova som er oppdaget, fikk navn etter en norsk astronom. Nå har det kommet et vakkert bilde av den fra romteleskopet Hubble!

Sterke tyngdekrefter i galaksehopen MACS J1149.6+2223 har bøyet lyset og produsert flere bilder av en enkelt supernova. Effekten når lysstråler påvirkes av sterke tyngdefelt kalles gravitasjonslinsing. Supernovaen er en eksploderende stjerne i en galakse som ligger langt bak galaksehopen.

Galaksehopen som bøyer lyset ligger mer enn 5 milliarder lysår unna. I det forstørrede bildet peker pilene på de fire bildene av den eksploderende stjernen som egentlig ligger enda lenger unna, så mye som 9,3 millarder lysår. Supernovaen har fått navnet SN Refsdal etter den norske astronomen Sjur Refsdal, internasjonalt kjent i astronomien for sitt banebrytende arbeid innen gravitasjonslinsing.

Bilde: NASAESA, and S. Rodney (JHU) and the FrontierSN team; T. Treu (UCLA), P. Kelly (UC Berkeley), and the GLASS team; J. Lotz (STScI) and the Frontier Fields team; M. Postman (STScI) and the CLASH team; and Z. Levay (STScI)

Astronom fra Oslo fikk supernova oppkalt etter seg - Aften Viten

Supernova oppkalt etter nordmann - forskning.no

Første linsete supernova heter SN Refsdal - Institutt for teoretisk astrofysikk

Pressemelding fra HubbleSite

Arkiv over tidligere «Ukens bilder»

Lær mer

Astronytt: Forskningsnyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk

• Temasidene til Institutt for teoretisk astrofysikk er tiltenkt deg som interesserer seg for det meste innen astronomi og romfart.
  • Her kan du finne astronominyheter, faktasider og ressurser for skoleklasser og annet publikum.

Relevante studier ved UiO

Forskningsmiljøer ved Institutt for teoretisk astrofysikk

Blogger fra ITA-personer

FAM-student på 3. året Maria Hammerstrøm blogger om astronomi og design.

Tips en venn eller del på...