Februar 2016: Valentinshilsen fra solen

Den 7. mai 2015 fikk en gruppe solfysikere oppleve dette vakre skuet når de rettet det 1,5 m store GREGOR-teleskopet mot solen: En hjerteformet solflekk.

Sjeldent syn på Solen: En hjerteformet solflekk. Foto: Wedemeyer, Jafarzadeh & Franz (2015)

Sven Wedemeyer og Shahin Jafarzadeh fra Universitetet i Oslo, sammen med kollega Morten Franz fra Kiepenheuer-Institut für Sonnenphysik i Tyskland, var blant de første som brukte GREGOR-teleskopet på Observatorio del Teide på Tenerife, Kanariøyene, som en del av en observasjonskampanje finansiert av SolarNet.

Tre astronomer i teleskopspeilet
Vitenskapelig selfie mot det halvannen meter brede hovedspeilet til teleskopet. Fra venstre til høyre: Morten Franz (KIS), Shahin Jafarzadeh (UiO), og Sven Wedemeyer (UiO).

Solflekken med den særegne hjerteformen er ganske liten. men den viser typiske solflekktrekk som en mørk umbra i midten og en lysere penumbra i området rundt. Penumbraen består av tynne «tråder», som peker bort fra umbraen, Disse trådene følger magnetiske feltlinjer. Magnetfeltet i solflekkens mørke umbra er svært sterkt og gjør det vanskelig å transportere energi fra lagene under opp mot overflaten. Resultatet er at gassen i solflekken er litt kjøligere enn i omgivelsene. Derfor er flekken mørk.

Selv om den er kjøligere, er solflekken likevel så varm som 3-4000 grader.

I de ytre områdene av bildet, ser man den lyse overflaten av solen med det karakteristiske granulasjonsmønsteret.  Dette mønsteret dannes av varme gassbobler som stiger til overflaten.

Hjertesolflekken var en del av det aktive området AR 12338, ikke langt fra sentrum av solskiven. Bildet ble tatt i G-båndet rundt en bølgelengde på 430 nm og viser fotosfæren, dvs. det synlige overflatelaget av solen.

Observasjonskampanjen ble støttet av SOLARNET for prosjektet " Vortex flows in the solar atmosphere ". SOLARNET Trans-National Access og Service Programmet er støttet av EU-kommisjonen (FP7,  avtale 312 495). GREGOR teleskopet drives av Kiepenheuer-Institut für Sonnenphysik, Freiburg i.Br., Tyskland.

Fullstending kredittering

The 1.5-meter GREGOR solar telescope was built by a German consortium under the leadership of the Kiepenheuer-Institut für Sonnenphysik in Freiburg with the Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam, the Institut für Astrophysik Göttingen, and the Max-Planck-Institut für Sonnensystemforschung in Göttingen as partners, and with contributions by the Instituto de Astrofísica de Canarias and the Astronomical Institute of the Academy of Sciences of the Czech Republic.

Publisert 14. feb. 2016 12:41 - Sist endret 10. mai 2016 14:36