Direktøren for verdens største teleskoper på Norgesbesøk

Toppledelsen i European Southern Observatory (ESO) var onsdag på besøk på Universitetet i Oslo for å diskutere fremtidsutsikter med fagmiljøene og med universitetsledelsen.

ESO-direktør med følge på trappen foran ITA

Møtes: Generaldirektør i ESO Tim de Zeeuw (til venstre), Laura Comendador Frutos og Claus Madsen fra generaldirektørens kontor (i midten) og seksjonsleder for solfysikkgruppen ved Institutt for teoretisk astrofysikk Mats Carlsson (til høyre). Foto: Anna Kathinka Dalland Evans/UiO.

Samarbeid i mer enn 50 år

I 1962 gikk fem land sammen om å bygge et 3-meters teleskop på en fjelltopp i Chiles kalde og tørre ørken. Dette var starten på det europeiske samarbeidet European Southern Observatory (ESO), som i dag teller 15 land. Norge er nå et av få europeiske land som ikke er medlem.

Travelt program

Generaldirektør i ESO Tim de Zeeuw hadde et travelt program i Oslo. På programmet for Norgesbesøket sto samtaler med Kunnskapsdepartmentet, Forskningsrådet, viserektor ved UiO Knut Fægri og professorer ved Institutt for teoretisk astrofysikk. I tillegg holdt direktøren et åpent foredrag på Institutt for teoretisk astrofysikk med tittelen Building the World’s Largest Telescopes at ESO.

ESO-direktørens foredrag
Auditoriet ved institutt for teoretisk astrofysikk hadde ikke en eneste ledig stol under ESO-direktørens foredrag. Foto: Anna Kathinka Dalland Evans/UiO.

Høyteknologiske ESO

Tim de Zeeuw fortalte om ESOs historie og om de mange toppmoderne forskningsanleggene ESO i dag er involvert i. ESO driver noen av verdens største og mest avanserte observatorier på tre steder i det nordlige Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor.

La Silla-observatoriet
La Silla-observatoriet i mars 2003. Foto: ESO.

Direktøren nevnte også at ALMA-teleskopene nå blir det første prosjektet ESO er involvert i som kan brukes til solforskning. Ved Institutt for teoretisk astrofysikk er Sven Wedemeyer leder for det internasjonale nettverket SSALMON som jobber med dette.

Av Anna Kathinka Dalland Evans
Publisert 29. okt. 2015 08:31 - Sist endret 25. okt. 2019 11:35