Ungforsk 25.-26. september 2012

Ungforsk ble i 2012 arrangert på Blindern. Over to dager fikk 3600 elever fra ungdomsskole og videregående skole en smakebit fra forskernes hverdag på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Forhåpentligvis ser vi mange av dem her igjen om noen år!

Ungforsk er initiert av Akershus fylkeskommune, og arrangeres hver høst for elever i ungdomsskolen og videregående skole.

Årets Ungforsk ble arrangert av Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

Foredragene som elevene fikk høre fra Institutt for teoretisk astrofysikk:

• En kosmisk reise tilbake til Big Bang, av professor Frode Hansen: Vi skal ut på en reise i universet og oppdage stjerner, planeter og galakser og prøve å forstå hva disse er for noe. På veien skal vi også bli kjent med noen av universets største mysterier. Til slutt skal vi reise bakover i tid til Big Bang og se hvordan galakser, stjerner og planeter kan ha blitt til.
  • The Science of Science Fiction, av førsteamanuensis Hans Kristian Eriksen: Hvor lang tid bruker egentlig Han Solo på å reise fra Tatooine til Alderaan i en nyoppusset Millenium Falcon? Kan man bruke ormehull til å reise i tid og rom? Science fiction gir oss tilgang til en verden der alt er mulig, en verden der fysikkens lover kan tøyes og tilpasses. Men hva er egentlig mulig, og hva er faktisk helt umulig?
  • Astronomisk sydentur, av phd-stipendiat Kristin Mikkelsen, professor Øystein Elgarøy og formidlingsansvarlig Anna Kathinka Dalland Evans: Hva gjør egentlig en astronom? Hvordan ser de beste teleskopene ut? Finnes det liv på andre planeter? Miniforedrag om hvordan det er å observere med profesjonelle teleskoper/observatorier, om vår egen sol og om andre solsystem.
Av Anna Kathinka Dalland Evans
Publisert 26. sep. 2012 13:35 - Sist endret 27. okt. 2017 12:54