Space Expo 2015

Etter å ha blitt vist i 26 byer og sett av 800 000, nå kan du se SPACE EXPO utstillingen på Youngstorget frem til og med søndag 6. september.  To foredrag fra CEEDs Stephanie er med på det faglige programmet, et om søken etter liv på Mars og det andre om Rosetta.

CEEDs Stephanie Werner med foredrag på SPACE EXPO om Søken etter liv på Mars, som ble holdt på åpningen av utstillingen den 28. august. Foto: CEED

CEEDs Stephanie Werner med foredrag på SPACE EXPO om Søken etter liv på Mars. Foto: CEED/Trond H. Torsvik

European Space Expo er organisert av Europa-kommisjonen. Space Expo er en stor utstilling som vises I flere europeiske byer. Hittill har den vært vist i 26 byer og hatt 800 000 besøkende. I Oslo er Norsk Romsenter lokalt vertskap. Institutt for geofag og Senter for Jordens utvikling (CEED) har bidratt i det faglig programmet på utstillingen.

Utstillingen SPACE EXPO har landet på Youngstoget og blir til søndag 6. september. Foto: CEED/Trond H. Torsvik

Satelitter og overvåkning

Tema for utstillingen er satelitter og hvordan de kan bidra for oss mennesker enten med overvåkning av havnivået og isbreer, til romvær. Fra Institutt for geofag er det nå to kommende foredrag som er:

• Tirsdag 1. september 2015 - 17.30 - Satelittmålinger av jordens isbreer, av Andreas Kääb, professor, Institutt for geofag
  • Søndag 6. september 2015 - 16.00 - Rosetta - hva har vi hittil lært? av Stephanie C. Werner, førsteamanauensis, Institutt for geofag og CEED

Det skjer mye i europeisk romforskning og satelittsatsning, i teltet på Youngstorget får de besøkende innblikk i hvordan satellittsystemene Galileo og Copernicus er i ferd med på å forandre hverdagen.

Til SPACE EXPO kommer skoleklasser og andre interesserte er velkomen i de dagene utstillingen står på Youngstorget. Et besøk tar 45 minutter.

Utstillingen åpnet 28. august og vil stå på Youngstorget til og med søndag 6. september.

Se SPACE EXPO program

Bilde inne i selve utstillingen. Besøkende kunne gå fra flere infostasjoner med for eksempel satelittovervåkningsdata til bruk for klimaendringer, jordbruk, navigasjon. Foto: CEED/GKT
Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 1. sep. 2015 14:05 - Sist endret 31. okt. 2018 16:09