Prisdryss på UiO - Trond Torsvik får universitetets forskningspris

I dag ble det annonsert hvem som får en rekke priser ved Universitetet i Oslo. Gledelig var det at professor i geodynamikk Trond Helge Torsvik ved Institutt for geofag og Senter for Jordens utvikling og dynamikk - CEED - får Universitetet i Oslo sin forskningspris.

Professor Trond H. Torsvik. Foto: UiO

I dag ble det annonsert at Universitetet i Oslo sin Forskningsprisen går til professor Trond H. Torsvik ved Institutt for geofag.

Torsvik er blant verdens mest siterte forskere innen paleomagnetisme, geodynamikk, paleogeografi og jordens historie. Han har beskrevet hvordan man kan forklare koblingen mellom de dype delene av jordas indre med jordas overflate.

Torsvik har vært en sentral person for å etablere et Senter for Jordens utvikling og dynamikk (CEED) et SFF ved Universitetet i Oslo. CEED ble etablert for tre år siden siden (2013), og Torsvik har vært en nøkkelperson fra søknadsprosess og som senterets direktør frem til nylig. Han er nå nestleder av CEEDt som i dag teller over 50 ansatte, alle medarbeidere innen tverrfaglige fagområder.

Felles for prisvinnerne er at de belønnes for særskilt innsats og er en inspirasjon for alle fagmiljøer ved Universitetet i Oslo skriver UiO i sin pressemelding.

En velfortjent pris, CEED og Institutt for geofag gratulerer!

Les mer om begrunnelsen for tildelingen her:

Prisdryss på UiO, UiO, 21.6.2016.

Publisert 21. juni 2016 14:55 - Sist endret 3. juli 2023 12:04