Aktuelle forskningssaker - Side 10

Publisert 20. aug. 2014 13:05

Hvert år får mer enn tusen nordmenn lymfekreft. En ny statistisk genanalyse kan slå fast når sykdommen blir aggressiv. For å sammenligne genavtrykkene i de mange tusen prøvene, har Ole Christian Lingjærde utviklet helt nye statistiske metoder.

Publisert 13. aug. 2014 10:25

Cornflakes, popcorn, og tortilla. Disse matvarene kan det bli slutt på for enkelte. Mais tåler klimaendringene dårlig og kan bli erstattet av hardføre matplanter som f.eks durra.

Publisert 10. juli 2014 15:55

Hubble-teleskopet har avslørt to sjeldne fenomener i ett og samme bilde. Forsker ved Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA), Håkon Dahle, har vært med å undersøke det uvanlige motivet.

Publisert 8. juli 2014 14:04

Historien om de største vulkanutbruddene i verden befinner seg i iskjerner i Antarktis, viser forskningsprosjekt hvor geoforskere ved UiO har bidratt.

Publisert 27. juni 2014 09:24

Professor Bernt Øksendal er tildelt universitetets forskningspris for 2014. Matematisk institutt gratulerer!

Publisert 26. juni 2014 08:47

Atlanterhavslaksens hjerte tåler godt vanntemperaturer på 20 grader, ja kanskje opptil 27 grader.

Publisert 24. juni 2014 14:18

Pest eller kolera? For paleogenetiker Barbara Bramanti ga svaret seg selv - nemlig pest.

Kanskje var det erotiske noveller fra hjemtraktene i Italia som førte fram til det spesielle yrkesvalget.

Publisert 20. juni 2014 10:17

Forskere ved UiO, Chalmers i Sverige, Oak Ridge National Laboratory, Argonne National Laboratory og Michigan State University i USA har nylig utviklet bedre optimerte modeller for den sterke vekselvirkninga i atomkjerner. Dette åpner for presise modelleringer av kjerner og tett materie som forekommer i for eksempel nøytronstjerner.

Publisert 12. juni 2014 08:24

Professor Inger Sandlie oppfordrer sine medarbeidere og studenter til å tenke innovasjon i alt de gjør. Resultatene har ikke latt vente på seg.

Globen viser ein rekonstruksjon av kontinenta slik den var i slutten av den geologiske tidsepoken Devon der Laurussia (inkludert Nord-Amerika, Grønland, Skandinavia og England) vart skilt frå Gondwana (Sør-Amerika) ved Rheic Ocean, og Sibir ved Ægir havet. Kontinenta er plassert i breiddegrad utleia frå paleomagnetiske data, mens lengdegraden er kalibrert på ein slik måte at bergarten kimberlitt (grøne sirklar) ligg direkte over oppdriftsområder frå nedre lag av mantelen. Figur: T.H. Torsvik/CEED.
Publisert 3. juni 2014 10:28

Ein modell for kontinentaldrift og bevegelsar av polpunkta på jorda for dei seinaste 540 millionar åra er utvikla av forskarar frå Senter for Jordens utvikling og dynamikk, UiO. Forskarane har klart å rekonstruera kontinenta i lengdegrader der store basaltprovinsar og den vulkanske djupbergarten kimberlitt er plassert over oppdriftsområder frå nedre lag av mantelen. Modellen gir eit rammeverk for å forstå samanhengen mellom mantelen og platetektonikk.

Publisert 3. juni 2014 05:00

En norsk forskergruppe har utviklet en modell for bevegelsene til kontinentene gjennom de siste 540 millioner år, 220 millioner år lenger tilbake enn det som har vært mulig til nå.

Publisert 31. mai 2014 08:23

Kavliprisen i astrofysikk for 2014 gikk til tre pionérer for teorien om inflasjon i universets aller tidligste fase.

Publisert 30. mai 2014 15:13

Et marint dyr man trodde døde ut for fire millioner år siden er blitt funnet i live langs kysten av New Zealand. Funnet ble gjort av et norskledet forskningsteam fra Senter for økologisk og evolusjonær syntese (CEES) ved Institutt for biovitenskap (UiO).

Publisert 27. mai 2014 15:01

Alex Read vokste opp i skyggen av Fermilab med far som var partikkelfysiker. Men det var en annen «pappa», læreren «Pappa Morrecci» som fikk ham til å velge fysikken.

Publisert 26. mai 2014 09:42

UiO har inngått avtale med det norske elektronikkfirmaet Eidel om industrialisering av et instrument for måling av romvær. Videreutviklingen finansieres av den europeiske romfartsorganisasjonen ESA. Målet er at instrumentet skal brukes på alle satellitter som flyr i lav bane omkring jorda.

Publisert 19. mai 2014 13:38

Det unike samarbeidet mellom geologen Karen Mair og komponisten Natasha Barrett har ført til en kreativ boom til glede for begge. Barrett har skapt ny musikk. Mair har fått mer innsikt i jordskjelv-prosesser.

Publisert 23. apr. 2014 09:30

Hun ble tidlig fascinert av elefanter og vulkaner og bestemte seg allerede som jentunge for å bli naturforsker. Nå har Stephanie Werner hele universet som arbeidsfelt og drømmer om å finne et nytt solsystem.

Publisert 22. apr. 2014 15:21

UiO-forskere står i bresjen for et gigantisk EU-prosjekt, som skal gjøre det raskere og enklere å få riktig informasjon ut av enorme databaser.

Svartsurbær
Publisert 11. apr. 2014 15:11

Svartsurbær, også kalt aroniabær, er en næringsrik prydbusk som er rik på antioksidanter. Indianerne i Nord-Amerika brukte bærene mot forkjølelse. Nå undersøker norske forskere plantens helsebringende potensiale.

Publisert 9. apr. 2014 14:23

Når celler i spiserøret endrer seg og blir mer lik tarmceller, kan det utvikles spiserørskreft. Celleforandringene skyldes endringer i cellekjernen som påvirker genenes funksjon.

Nærings-ph.d.-kandidat Janne Olsen Frenvik.
Publisert 9. apr. 2014 11:18

Janne Olsen Frenvik ønsket å ta sin farmasi-doktorgrad i et farmasøytisk firma. Dermed var nærings-ph.d.-ordningen et naturlig valg. Hun fikk med det muligheten til å arbeide med banebrytende forskning innen kreftmedisin.

Publisert 4. apr. 2014 15:08

Yuri Galperin kom i eksklusivt selskap da han nylig publiserte en artikkel i Review of Modern Physics. Bare 10 norske artikler er tidligere antatt i tidsskriftet, som rangeres høyere enn Nature.

Publisert 17. mars 2014 18:53

Fremtidens søkemotorer blir smartere. Microsoft har nå blinket ut Norge som en hovedstad innen søketeknologi. Forskere ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Tromsø og på Simula skal hjelpe programvaregiganten med å vinne kampen som søk-tronen.

Publisert 12. mars 2014 14:24

Realfagsforskere ved UiO stakk av med rundt en fjerdedel av potten på 450 millioner kroner som Forskningsrådet har øremerket unge forskere. Tirsdag ble de 15 forskerne feiret.

Publisert 7. mars 2014 09:14

Stadig faller meteoritter ned til jorden. Men hvor de kommer fra og hvor gamle de er har man visst lite om. Nå har UiO-forskere funnet hvor på Mars mange av meteorittene  stammer fra – og fastslått at de er mer enn 4 milliarder år.