Aktuelle forskningssaker - Side 6

Foto: Borerigg i Nordsjøen, her Oseberg C. Foto: NRS
Publisert 25. sep. 2015 10:16

I august fikk professor emeritus Knut Bjørlykke ved Institutt for geofag endelig se resultatet etter mye arbeid; En helt fersk 2. utgave og utvidet lærebok i Petroleum Geoscience (2015). Boken spenner over et vidt spekter av petroleumsgeologi, fra geofysikk til sedimentære avsetningsmiljø og miljøgeologi. Med seg har han hatt flere fra instituttet som har bidratt med artikler i boken, som også skal oversettes til kinesisk.

Publisert 23. sep. 2015 13:28

Matematikk var det kjedeligste han visste. Nettopp derfor begynte Andreas Austeng å studere det. I dag bruker han matematikk til å forske fram teknologi som kan redde liv og skape innovasjon i næringslivet.

Publisert 3. sep. 2015 15:46

I verste fall kan en del av fjellpartiet Åkneset rase ut og skape en enorm bølge som truer Geiranger. Det viser forskning ved Matematisk institutt. Fredag var det premiere på katastrofefilmen «Bølgen» som omhandler nettopp dette scenariet.

Publisert 31. aug. 2015 15:34

Over 200 000 personer har i sommer sett primatfossilet Ida på den store evolusjonsutstillingen i Japans hovedstad Tokyo. I oktober vender Ida tilbake til Naturhistorisk museum.

Publisert 27. aug. 2015 09:49

Finn en nisje, vær tverrfaglig og skaff deg internasjonalt nettverk. Det er Nils Chr. Stenseths råd til unge forskerspirer. Selv fikk han det avgjørende rådet fra gymnaslærer Staalesen.

Publisert 26. aug. 2015 19:12

I fjor klarte de å få elektroner til å surfe på en bølge av plasma. Nå har forskerne også lyktes med å akselerere elektronenes antipartikkel positronet. Dermed er verden et langt skritt nærmere framtidas partikkelakseleratorer.

Publisert 24. aug. 2015 08:52

PRESSEMELDING BLINDERN 17.08.2015

Smarttelefoner, datamaskiner og nettbrett kan kjøre et utstrakt antall applikasjoner som er koblet til internett. NEAT har ambisiøse planer for å utvikle et nytt system for transport av data over internett. Det betyr en bedre brukeropplevelse og mer pålitelige internettapplikasjoner for deg.

Publisert 18. aug. 2015 12:13

Den siste dagen er alltid litt rar, man pusler og venter. Man venter på å få bruke raken, pakket teltet i kassen og vente på båten som henter oss.

Publisert 17. aug. 2015 12:01

Professoren som løste et av de viktigste problemene i kvantemekanikken, vokste opp på en avsidesliggende fjellgård i Engerdal. 50 år etter hans død er metoden hans viktigere enn noen gang.

Publisert 17. aug. 2015 10:30

Skanning av mange milliarder galakser kan forhåpentligvis løse den store gåten om mørk materie og mørk energi.

Publisert 14. aug. 2015 13:54

Når vi skriver dette sitter vi i teltet og hører på det flakkende suset av propanbrenneren. Lyset røper det ikke, men følelsen i kroppen avslører at det er midt på natta. Vi sitter isbjørnvakt.

Publisert 14. aug. 2015 11:00

Vi vet at bruk av medisiner under graviditeten kan gi synlige misdannelser hos fosteret.  Men hvordan påvirkes hjernen? For første gang skal forskere nå undersøke langvarige virkninger av legemidler, som ADHD.

Publisert 11. aug. 2015 09:06

Tre hele dager er igjen, og gruppa jobber døgnet rundt for å fullføre de forskjellige utgravingene. Mest mulig må med nå som vi er her, det er hjerteskjærende for alle involverte om noe må legges igjen.

Publisert 10. aug. 2015 10:00

Rutinene har satt seg og feltlivet går sin vante gang i Flowerdalen.

Publisert 7. aug. 2015 10:53

Dag tre og frokosten er allerede inntatt. Noen har tilberedt dehydrert havregrøt, andre sverger til Bixit-kjeks med syltetøy.

Publisert 8. juli 2015 12:01

Nrk.no: Norske forskere utvikler unik helserobot. Snart kan kirurgene sitte hvor som helst på kloden og operere deg.

Publisert 25. juni 2015 12:43

Han har kranglet med biskopen, tilhørt trønderhovedstadens mest rølpete gjeng og sovet med en mannevond iguana. Nå bruker Are Raklev mye av tiden sin på å lete etter den mørke materien – under sofaen og alle andre steder.

Publisert 24. juni 2015 08:06

Solenergi er den fornybare energikilden som har størst potensiale til å løse verdens energiutfordringer. Nå bygger UiO et nytt verdensledende forskningsmiljø på feltet.

Publisert 23. juni 2015 14:52

De første dagene i juni var Ilulissat på Grønland arrangørsted for de internasjonale Climate Days, der Nordic Centre of Excellence SVALI hadde sin avslutningskonferanse som en del av programmet.

Publisert 19. juni 2015 09:03

– Dette er interessant for oss som jobber på Svalbard. Vi har mye knuste knokler, og hvis dette holder vann, må vi se på materialet vårt på nytt, sier Jørn Hurum.

Publisert 18. juni 2015 12:02

Nobelprisvinner i kjemi 2013 kommer til UiO for å forelese om metoder for å simulere molekylære biologiske systemer og prosesser.

Utslipp av SO2 fra basaltiske vulkanutbrudd på Island har potensiale til å «forstyrre» klimaet ifølge nye beregninger. Bildet viser Nornahraun utbruddet i september 2014. Foto: Morgan Jones og Sverre Planke (CEED og VBPR)
Publisert 15. juni 2015 09:27

Et kraftig utbrudd fra vulkanen Bárðarbunga nord på Island høsten 2014 hadde potensiale til å forstyrre været på nordlige halvkule dersom det hadde funnet sted om sommeren, ifølge nye beregninger publisert i Nature Geoscience. Dette skyldes de store SO2–utslippene som påvirker skyene slik at de reflekterer mer solstråling.

Publisert 11. juni 2015 09:38

Tyrannosaurusen Stan settes sammen i sitt nye hjem.

ALMA-antenner i ørkenen
Publisert 10. juni 2015 09:12

Radioteleskopet ALMA er mest kjent for å se på det kalde universet, men kan også rettes mot den brennende Solen.

Publisert 8. juni 2015 13:18

Elever ved Hersleb videregående skole var i går på fossiljakt midt i Oslo. Fossilene har ligget der i millioner av år.