Aktuelle forskningssaker - Side 8

Publisert 2. mars 2015 15:47

Kjøper unik fossilskatt fra stedet der det verdensberømte primatfossilet «Ida» ble funnet.

Publisert 26. feb. 2015 14:20

Nye Planck-resultater forandrer tidspunktet for tenning av universets første stjerner og gir ingen bevis for gravitasjonsbølger.

Publisert 26. feb. 2015 11:40

Året er 1988. Entusiastiske forskere har vulkanshow i en søvnig fransk landsby. En ti år gammel gutt blir hekta. I dag drømmer Olivier Galland om å løse det store mysteriet om magmaens indre liv under jordoverflaten.

Publisert 20. feb. 2015 00:59

Forskningsraketten ICI-4 fløy gjennom romværfenomen.

Publisert 17. feb. 2015 14:04

Den mørke materien holder de ytterste stjernene i galakser på plass så de ikke blir bli slengt ut i rommet. Men mørk materie i det indre av galakser, spesielt vår egen, har vært vanskeligere å få kontroll på.

Publisert 16. feb. 2015 09:54

Barnebok om 428 millioner år gammel sjøskorpion.

Publisert 16. feb. 2015 09:06

Kina sliter med enorme miljøutfordringer som følge av produksjon av våre forbruksvarer. Det er et paradoks at landet som er i stand til å innføre 1-barns politikk, for å sikre seg en bærekraftig befolkningsvekst, ikke er i stand til å løse sine miljøutfordringer.

VARMERE: Når grantrærne smyger seg nordover – og til fjells, absorberes mer sollys. Det kan forsterke drivhuseffekten, frykter Frode Stordal. Han beregner hvordan den endrete vegetasjonen påvirker klimaet. Foto: Scanpix
Publisert 6. feb. 2015 11:53

Det er velkjent at klimaendringer påvirker vegetasjonen. Det er derimot mindre kjent at endringene i vegetasjonen påvirker klimaet. Klimaforsker frykter at disse endringene kan forsterke den globale oppvarmingen.

Publisert 5. feb. 2015 09:35

I TV-serien om tungtvannsaksjonen på Vemork står tungtvann i sentrum. Kjernekjemiker Jon Petter Omtvedt forklarer hva tungtvann er.

Publisert 4. feb. 2015 13:02

Det skjer ting ved NHM sjølv om deler av museet er stengt: i dag kom det opp ei fem meter lang fiskeøgle i Brøggers hus.

Publisert 4. feb. 2015 12:06

Det er nok olivinstein i verden til å lagre alle CO2-utslipp i noen tusen år. Supertunge beregninger viser hvordan det lar seg gjøre.

Publisert 3. feb. 2015 09:35

Publisert 2. feb. 2015 14:19

Våre forskere kan for første gang følge endringen av nanostrukturen av miceller over millisekunder vha røntgenstråler

Publisert 2. feb. 2015 11:32

Penn og papir er ut. Avanserte beregninger på superraske datamaskiner er nå blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre.

Publisert 29. jan. 2015 10:25

I nanomedisin må vi forstå fysiske fenomener i nanoskala og få et mest mulig korrekt bilde av molekylære fenomener. Da er kvantekjemiske beregninger viktige, forteller Michele Cascella fra Kjemisk institutt.

Publisert 29. jan. 2015 08:50

Hun drømte om å bli veterinær, men kom ikke inn. Dyr skulle likevel raskt spille en sentral rolle i Marianne Fyhns karriere – blant annet Nobelpris-vinnende forskning.

Publisert 26. jan. 2015 14:58

En av århundrets største matematiske oppdagelser kan redusere antall målepunkter til en sjettedel. Det betyr mindre strålefare og raskere medisinsk bildediagnostikk.

Publisert 20. jan. 2015 11:15

Astronomer må som regel bruke lang tid på å studere innsamlede observasjoner før de spennende resultatene dukker opp. En sjelden gang skjer det oppdagelser mens kamera går.

Publisert 14. jan. 2015 19:25

Kombinasjonen amerikanske elektronskyer og norsk nordlys gir trøbbel for navigasjon og kommunikasjon i nordområdene. Raketten ICI4 skal gi kunnskap som kan varsle romvær.

Publisert 14. jan. 2015 10:19

Jo Klaveness og Tina Lien Vestland, begge fra Farmasøytisk institutt, har store forventninger til omega-3 i pulver/tablettform. Dette er teknologi som de har utviklet og som nå skal ut i verden via selskapet Omegatri. Les stort intervju med dem i Finansavisen.

Publisert 14. jan. 2015 10:18

Men fiskeøglefossilet som er oppkalla etter Oljedirektoratet (OD), får ikkje noko eige artsnavn. I alle fall ikkje enno.

Publisert 13. jan. 2015 09:40

Under åpningen av Norsk Geologisk Forenings Vinterkonferanse ble professor Hans Arne Nakrem tildelt NGFs Ærespris. Applausen indikerte at deltakerne mente det var vel fortjent.

Publisert 9. jan. 2015 15:31

Røntgenkjemiker Ute Krengel har bidratt til forskning som kan gi ny kunnskap om utvikling av sykdommer som kreft, diabetes, Alzheimer og Parkinson. Hun skriver om det i siste nummer av Science.

Publisert 18. des. 2014 13:23

Har vi noe å lære av tradisjonelle healere på landsbygda i Afrika? Og har de noe å lære av moderne medisin? Ja, mener Berit Smestad Paulsen, farmasiprofessor ved UiO og Drissa Diallo, farmasiprofessor ved DMT i Mali. I disse dager avsluttes et unikt samarbeidsprosjekt som har involvert en rekke studenter og forskere fra flere land over en lang periode.

Publisert 17. des. 2014 22:27

UiO-forskere og Oslo Barnemuseum vil skape et levende digitalt bilde av byen sett gjennom unges øyne. Dette er en del av et nytt stort EU-prosjekt som skal få unge til å delta mer i det kulturelle livet.