Aktuelle forskningssaker - Side 8

Publisert 7. apr. 2015 12:01

Island og det omliggende grunne Islandsplatået har tykk oseanisk jordskorpe, bygd opp av unge magmatiske bergarter.  Den tykke lagpakken, dominert av basaltiske lavaer, skyldes intens vulkanisme på Island knyttet til en vertikal strøm (søylestrøm) av faste, men varme, bergarter fra den nederste delen av Jordas mantel (ca. 2900 km dyp).  Disse bergartene gjennomgår delvis oppsmelting nær overflaten, som følge av trykkavlastning.  I en artikkel i Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) presenterer Torsvik et al. (2015) ulike data som tyder på at kontinental jordskorpe fra den ytre delen av Grønland's kontinenthylle ligger begravet under den unge basaltiske lagpakken i kystområdene på SØ-Island.

Publisert 27. mars 2015 08:34

Han hevder han er et beskjedent gudsord fra landet, som ikke tar sjanser. Men også Fred Espen Benth har vært på glattisen.

Publisert 23. mars 2015 00:00

Førsteamanuensis Rolf Skotheim ved BMI-gruppen, bruker nå en av verdens raskeste datamaskiner for å avdekke hvilke deler av den genetiske koden som kan føre til tarmkreft og prostatakreft.

Publisert 21. mars 2015 00:30

Helseinformasjonssystemet DHIS 2 er ansett som det største og mest vellykkede i verden, ifølge en ekstern evaluering for Norad. Denne uken møttes partnerne til toppmøte i Ole-Johan Dahls hus og hos Norad, for å styrke arbeidet med utvikling og implementasjon av DHIS2.

Den såkalte Loong (drageformede) bergarten på landingsstedet (CNAS/NAOC/CAS).
Publisert 13. mars 2015 14:13

Det kinesiske Chang’E-3 fartøyet er det første fartøyet sendt til månen på 35 år. Postdoktor og forsker Zhiyong Xiao fra CEED, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo deltok som prosjektmedarbeider, og gruppen han er en del av har nå publisert sine første resultater i anerkjente Science. Dataene gir et klart geologisk bilde av landingsstedet på månen.

Publisert 2. mars 2015 15:47

Kjøper unik fossilskatt fra stedet der det verdensberømte primatfossilet «Ida» ble funnet.

Publisert 26. feb. 2015 14:20

Nye Planck-resultater forandrer tidspunktet for tenning av universets første stjerner og gir ingen bevis for gravitasjonsbølger.

Publisert 26. feb. 2015 11:40

Året er 1988. Entusiastiske forskere har vulkanshow i en søvnig fransk landsby. En ti år gammel gutt blir hekta. I dag drømmer Olivier Galland om å løse det store mysteriet om magmaens indre liv under jordoverflaten.

Publisert 20. feb. 2015 00:59

Forskningsraketten ICI-4 fløy gjennom romværfenomen.

Publisert 17. feb. 2015 14:04

Den mørke materien holder de ytterste stjernene i galakser på plass så de ikke blir bli slengt ut i rommet. Men mørk materie i det indre av galakser, spesielt vår egen, har vært vanskeligere å få kontroll på.

Publisert 16. feb. 2015 09:54

Barnebok om 428 millioner år gammel sjøskorpion.

Publisert 16. feb. 2015 09:06

Kina sliter med enorme miljøutfordringer som følge av produksjon av våre forbruksvarer. Det er et paradoks at landet som er i stand til å innføre 1-barns politikk, for å sikre seg en bærekraftig befolkningsvekst, ikke er i stand til å løse sine miljøutfordringer.

VARMERE: Når grantrærne smyger seg nordover – og til fjells, absorberes mer sollys. Det kan forsterke drivhuseffekten, frykter Frode Stordal. Han beregner hvordan den endrete vegetasjonen påvirker klimaet. Foto: Scanpix
Publisert 6. feb. 2015 11:53

Det er velkjent at klimaendringer påvirker vegetasjonen. Det er derimot mindre kjent at endringene i vegetasjonen påvirker klimaet. Klimaforsker frykter at disse endringene kan forsterke den globale oppvarmingen.

Publisert 5. feb. 2015 09:35

I TV-serien om tungtvannsaksjonen på Vemork står tungtvann i sentrum. Kjernekjemiker Jon Petter Omtvedt forklarer hva tungtvann er.

Publisert 4. feb. 2015 13:02

Det skjer ting ved NHM sjølv om deler av museet er stengt: i dag kom det opp ei fem meter lang fiskeøgle i Brøggers hus.

Publisert 4. feb. 2015 12:06

Det er nok olivinstein i verden til å lagre alle CO2-utslipp i noen tusen år. Supertunge beregninger viser hvordan det lar seg gjøre.

Publisert 3. feb. 2015 09:35

Publisert 2. feb. 2015 14:19

Våre forskere kan for første gang følge endringen av nanostrukturen av miceller over millisekunder vha røntgenstråler

Publisert 2. feb. 2015 11:32

Penn og papir er ut. Avanserte beregninger på superraske datamaskiner er nå blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre.

Publisert 29. jan. 2015 10:25

I nanomedisin må vi forstå fysiske fenomener i nanoskala og få et mest mulig korrekt bilde av molekylære fenomener. Da er kvantekjemiske beregninger viktige, forteller Michele Cascella fra Kjemisk institutt.

Publisert 29. jan. 2015 08:50

Hun drømte om å bli veterinær, men kom ikke inn. Dyr skulle likevel raskt spille en sentral rolle i Marianne Fyhns karriere – blant annet Nobelpris-vinnende forskning.

Publisert 26. jan. 2015 14:58

En av århundrets største matematiske oppdagelser kan redusere antall målepunkter til en sjettedel. Det betyr mindre strålefare og raskere medisinsk bildediagnostikk.

Publisert 20. jan. 2015 11:15

Astronomer må som regel bruke lang tid på å studere innsamlede observasjoner før de spennende resultatene dukker opp. En sjelden gang skjer det oppdagelser mens kamera går.

Publisert 14. jan. 2015 19:25

Kombinasjonen amerikanske elektronskyer og norsk nordlys gir trøbbel for navigasjon og kommunikasjon i nordområdene. Raketten ICI4 skal gi kunnskap som kan varsle romvær.

Publisert 14. jan. 2015 10:19

Jo Klaveness og Tina Lien Vestland, begge fra Farmasøytisk institutt, har store forventninger til omega-3 i pulver/tablettform. Dette er teknologi som de har utviklet og som nå skal ut i verden via selskapet Omegatri. Les stort intervju med dem i Finansavisen.