Aktuelle forskningssaker - Side 8

Publisert 5. feb. 2015 09:35

I TV-serien om tungtvannsaksjonen på Vemork står tungtvann i sentrum. Kjernekjemiker Jon Petter Omtvedt forklarer hva tungtvann er.

Publisert 4. feb. 2015 13:02

Det skjer ting ved NHM sjølv om deler av museet er stengt: i dag kom det opp ei fem meter lang fiskeøgle i Brøggers hus.

Publisert 4. feb. 2015 12:06

Det er nok olivinstein i verden til å lagre alle CO2-utslipp i noen tusen år. Supertunge beregninger viser hvordan det lar seg gjøre.

Publisert 3. feb. 2015 09:35

Publisert 2. feb. 2015 14:19

Våre forskere kan for første gang følge endringen av nanostrukturen av miceller over millisekunder vha røntgenstråler

Publisert 2. feb. 2015 11:32

Penn og papir er ut. Avanserte beregninger på superraske datamaskiner er nå blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre.

Publisert 29. jan. 2015 10:25

I nanomedisin må vi forstå fysiske fenomener i nanoskala og få et mest mulig korrekt bilde av molekylære fenomener. Da er kvantekjemiske beregninger viktige, forteller Michele Cascella fra Kjemisk institutt.

Publisert 29. jan. 2015 08:50

Hun drømte om å bli veterinær, men kom ikke inn. Dyr skulle likevel raskt spille en sentral rolle i Marianne Fyhns karriere – blant annet Nobelpris-vinnende forskning.

Publisert 26. jan. 2015 14:58

En av århundrets største matematiske oppdagelser kan redusere antall målepunkter til en sjettedel. Det betyr mindre strålefare og raskere medisinsk bildediagnostikk.

Publisert 20. jan. 2015 11:15

Astronomer må som regel bruke lang tid på å studere innsamlede observasjoner før de spennende resultatene dukker opp. En sjelden gang skjer det oppdagelser mens kamera går.

Publisert 14. jan. 2015 19:25

Kombinasjonen amerikanske elektronskyer og norsk nordlys gir trøbbel for navigasjon og kommunikasjon i nordområdene. Raketten ICI4 skal gi kunnskap som kan varsle romvær.

Publisert 14. jan. 2015 10:19

Jo Klaveness og Tina Lien Vestland, begge fra Farmasøytisk institutt, har store forventninger til omega-3 i pulver/tablettform. Dette er teknologi som de har utviklet og som nå skal ut i verden via selskapet Omegatri. Les stort intervju med dem i Finansavisen.

Publisert 14. jan. 2015 10:18

Men fiskeøglefossilet som er oppkalla etter Oljedirektoratet (OD), får ikkje noko eige artsnavn. I alle fall ikkje enno.

Publisert 13. jan. 2015 09:40

Under åpningen av Norsk Geologisk Forenings Vinterkonferanse ble professor Hans Arne Nakrem tildelt NGFs Ærespris. Applausen indikerte at deltakerne mente det var vel fortjent.

Publisert 9. jan. 2015 15:31

Røntgenkjemiker Ute Krengel har bidratt til forskning som kan gi ny kunnskap om utvikling av sykdommer som kreft, diabetes, Alzheimer og Parkinson. Hun skriver om det i siste nummer av Science.

Publisert 18. des. 2014 13:23

Har vi noe å lære av tradisjonelle healere på landsbygda i Afrika? Og har de noe å lære av moderne medisin? Ja, mener Berit Smestad Paulsen, farmasiprofessor ved UiO og Drissa Diallo, farmasiprofessor ved DMT i Mali. I disse dager avsluttes et unikt samarbeidsprosjekt som har involvert en rekke studenter og forskere fra flere land over en lang periode.

Publisert 17. des. 2014 22:27

UiO-forskere og Oslo Barnemuseum vil skape et levende digitalt bilde av byen sett gjennom unges øyne. Dette er en del av et nytt stort EU-prosjekt som skal få unge til å delta mer i det kulturelle livet.

Publisert 13. des. 2014 14:52

Tone Bratteteig følger sjelden oppskriftene slavisk. Hun vil skape ting selv - enten det er matretter, strikketøy eller utedoer. Når det gjelder IT-verktøy er hun mest opptatt av at brukerne skal like det hun utvikler for dem.

Publisert 12. des. 2014 11:58

Thomas B. Pedersen og Erik Tellgren fra Kjemisk institutt og CTCC har blitt tildelt midler fra FRIPRO i Forskningsrådet.

Publisert 11. des. 2014 16:16

Publisert 9. des. 2014 09:36

Forskning ledet av Erika Hagelberg viser at kvinner var viktige agenter i vikingenes oversjøiske bosetninger.

Publisert 3. des. 2014 09:19

Planck tørker støvet av tidligere observasjoner. Astronomer verden over har ventet i spenning på disse resultatene.

Publisert 28. nov. 2014 14:56

Prosjektet Higgs Hunters vil ha din hjelp til å lære mer om Higgspartikkelen, og kanskje finne eksotisk, ny fysikk.

Publisert 26. nov. 2014 14:03

Røntgenblikk har han kanskje ikke, men han liker å studere molekylene i hjernen din. Patrick Riss har skapt mye på sin korte fartstid ved Kjemisk institutt hvor han eksperimenterer med kjernekjemi på høyt nivå.

Det skjer under trygge forhold. Slik har det ikke alltid vært.

Publisert 22. nov. 2014 00:59

Ett av de nye forskningssamarbeider som i dag fikk tildelt status som Sentre for forskningsdrevet innovasjon (SFI) er ledet av professor Arild Waaler. SIRIUS skal utvikle teknologier for "big data". Instituttet deltar som forskningspartner i ytterligere tre nye SFI-er. Gratulerer!