Aktuelle forskningssaker - Side 9

Publisert 18. des. 2014 13:23

Har vi noe å lære av tradisjonelle healere på landsbygda i Afrika? Og har de noe å lære av moderne medisin? Ja, mener Berit Smestad Paulsen, farmasiprofessor ved UiO og Drissa Diallo, farmasiprofessor ved DMT i Mali. I disse dager avsluttes et unikt samarbeidsprosjekt som har involvert en rekke studenter og forskere fra flere land over en lang periode.

Publisert 17. des. 2014 22:27

UiO-forskere og Oslo Barnemuseum vil skape et levende digitalt bilde av byen sett gjennom unges øyne. Dette er en del av et nytt stort EU-prosjekt som skal få unge til å delta mer i det kulturelle livet.

Publisert 13. des. 2014 14:52

Tone Bratteteig følger sjelden oppskriftene slavisk. Hun vil skape ting selv - enten det er matretter, strikketøy eller utedoer. Når det gjelder IT-verktøy er hun mest opptatt av at brukerne skal like det hun utvikler for dem.

Publisert 12. des. 2014 11:58

Thomas B. Pedersen og Erik Tellgren fra Kjemisk institutt og CTCC har blitt tildelt midler fra FRIPRO i Forskningsrådet.

Publisert 11. des. 2014 16:16

Publisert 9. des. 2014 09:36

Forskning ledet av Erika Hagelberg viser at kvinner var viktige agenter i vikingenes oversjøiske bosetninger.

Publisert 3. des. 2014 09:19

Planck tørker støvet av tidligere observasjoner. Astronomer verden over har ventet i spenning på disse resultatene.

Publisert 28. nov. 2014 14:56

Prosjektet Higgs Hunters vil ha din hjelp til å lære mer om Higgspartikkelen, og kanskje finne eksotisk, ny fysikk.

Publisert 26. nov. 2014 14:03

Røntgenblikk har han kanskje ikke, men han liker å studere molekylene i hjernen din. Patrick Riss har skapt mye på sin korte fartstid ved Kjemisk institutt hvor han eksperimenterer med kjernekjemi på høyt nivå.

Det skjer under trygge forhold. Slik har det ikke alltid vært.

Publisert 22. nov. 2014 00:59

Ett av de nye forskningssamarbeider som i dag fikk tildelt status som Sentre for forskningsdrevet innovasjon (SFI) er ledet av professor Arild Waaler. SIRIUS skal utvikle teknologier for "big data". Instituttet deltar som forskningspartner i ytterligere tre nye SFI-er. Gratulerer!

Publisert 20. nov. 2014 05:00

Fatimah Hamzenpour , Divana Alhaghassan og Haban Hassan fra Hersleb videregående skole utfører gentester på universitetets skolelaboratorium for biologi. I løpet av høsten har hundrevis av elever fra Blindern og Hersleb videregående skoler fått undervisning i universitetets auditorier, laboratorier og museumssaler.

Publisert 19. nov. 2014 13:52

Vi har gleden av å gratulere Simen Kvaal med tildelingen av ERC-stipend (ERC Starting Grant) i kategorien Physical and Engineering Sciences.

Publisert 14. nov. 2014 08:48

Professor Einar Uggerud og doktorgradsstipendiat Glenn Miller tror de kan ha fanget et nøkkelmolekyl i fotosyntesen, som er grunnlaget for alt liv. Tiden vil vise om de har rett. Dette startet med en tilfeldig idé de fikk på labben

Publisert 12. nov. 2014 12:56

Når fremtidens roboter skal utvinne mineraler på andre planeter, må de både være selvlærende og kunne reparere seg selv. Forskere ved UiO har allerede klart å lage de første selvlærende robotene på 3D-skrivere.

Bilder av himmelkulen i ni frekvensområder sett av Planck-satellitten.
Publisert 10. nov. 2014 12:50

Hvordan går astrofysikere frem for å finne ut av noe som skjedde for 14 milliarder år siden? Svaret ligger i statistikken.

Publisert 7. nov. 2014 11:38

I framtidas hypereffektive partikkelakselerator surfer elektronene på en bølge av plasma.

Publisert 7. nov. 2014 08:28

Det er noe som ikke stemmer. En ukjent masse lurer - overalt i universet, på jorda, ja, tvers gjennom kroppen din akkurat nå.

Publisert 4. nov. 2014 09:48

Takket være smarttelefonen og bevegelsene dine kan musikken høres annerledes ut hver gang du lytter.

Publisert 31. okt. 2014 14:05

Krystallstrukturen til aminosyren L-fenylalanin endelig løst

Prosjektoppgave i KJM-MENA4010 Eksperimentelle metoder ble til artikkel i Angewandte Chemie

Publisert 30. okt. 2014 21:04

UiO-teamet som i år har deltatt i iGem-konkurransen i syntetisk biologi er i Boston for å delta på prisutdelingen. Følg dem på deres blogg

Publisert 30. okt. 2014 11:13

For 400 år siden ville hun kanskje blitt brent på bålet som heks, det ble de gjerne kvinnene som kunne mye om urter og medisinplanter. Men i dag er Berit Smestad Paulsens forskningsfelt hetere enn noen gang.

\Bilde av Mount Everest og Khumbu brefallet (til venstre i bildet) i et grønt-rød-nær infrarød ASTER satellittbilde. Snø og is er gjengitt i hvitt som også vi mennesker ser det. Innsnitt til høyre: Del av isbre/fjell sett med et satellittbilde som måler infrarøde stråler som avbilder snø og is i mørke farger. Figur: A. Kääb
Publisert 29. okt. 2014 09:34

En stor internasjonal studie - Global Land Ice Measurements from Space (GLIMS) viser at jordens isbreer med noen få unntak minker i størrelse. Forskerne bak studien har benyttet satelittbilder for å studere isbreene over de siste tiårene. Den omfattende studien er nå publisert i boken; Global Land Ice Measurements from Space.

Publisert 29. okt. 2014 08:23

Ufattelig finmalt støv kan bli viktig energimateriale.

Publisert 23. okt. 2014 12:00

Forskere ved Universitetet i Oslo og Simula er med et EU-prosjekt som tar mål av seg å redusere forsinkelsene på nett. En utbredt misforståelse er at mer båndbredde gir deg “raskere” Internett. Nå har prosjektet sluppet en video som forklarer hvorfor dette er feil.

Publisert 20. okt. 2014 09:05

ABRI (Advanced Belief Reasoning in Intelligence) er et nytt prosjekt ved IFI som finansieres av US Army Research Labs. ABRI tar sikte på å utvikle teori og å implementere programvareverktøy for etterretningsanalyse som utnytter subjektiv logikks evne til å håndtere uvisse oppfatninger. Et typisk aspekt ved etteretningsanalyse er at det brukes i situasjoner med betydelig grad av uvisshet og manglende kunnskap.