Medisinsk stråling kan reduseres til en sjettedel

En av århundrets største matematiske oppdagelser kan redusere antall målepunkter til en sjettedel. Det betyr mindre strålefare og raskere medisinsk bildediagnostikk.

SEKS GANGER RASKERE: Med den nye matematiske metoden vil det være mulig å gjennomføre en MR-undersøkelse seks ganger raskere enn i dag. Da kan sykehusene gjøre langt flere undersøkelser uten å kjøpe inn flere MR-maskiner. Illustrasjon: Knut Løvås

For åtte år siden lanserte den australskfødte matematikeren Terence Tao en helt ny og meget avansert, matematisk teori som kan føre til enorme besparelser både innen helse- og oljesektoren. Teorien kalles Compressed sensing. Den gjør det mulig å komprimere målinger uten å måtte se på rådataene først. Fysikere ved UiO kaller metoden for en av århundrets største matematiske oppdagelser.

– Hele ideen er å løse en oppgave ved å bruke så få målinger som mulig. I de tilfellene der datainnsamlingen er kostbar, kan det fort lønne seg å satse på den nye matematikken, forteller professor Anders Malthe-Sørenssen på Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo. Han ble heltent da han ved en tilfeldighet hørte et foredrag av Tao for noen år siden. Tao regnes i dag som en av verdens aller fremste matematikere. Han var bare 24 år da han, som tidenes yngste, ble professor i matematikk på Universitetet i California for femten år siden. Teorien hans vekker nå interesse blant matematikere verden over.

Stipendiat Andreas Solbrå, som har bakgrunn både i matematikk, fysikk og beregningsteori, er den første ved Universitetet i Oslo som har tatt teorien hans i bruk.

Les hele saken i Apollon

Publisert 26. jan. 2015 14:58 - Sist endret 27. jan. 2015 09:06