I fysikkdidaktikken er vi opptatt av:
- Hva motiverer elever og studenter til å arbeide med fysikk?
- Hvilke læringsaktiviteter hjelper elever å utvikle dybdeforståelse innen ulike temaer i fysikk?
- Hvordan bør fysikkundervisningen organiseres for å fremme motivasjon og læring?
- Hvordan kan forskning på elevforståelse, motivasjon og læring brukes til å utvikle gode læremidler?
- Hvilke sentrale kompetanser har en god fysikklærer?
- Hvordan blir fysikk formidlet og oppfattet i skole, samfunn og media?
- Hva bør være med i en fysikkutdanning for ulike grupper elever og studenter?
- Hvordan utvikle gode oppgaver for å vurdere elevers kompetanse innen ulike fysikkemner?
Om Seksjon for fysikkdidaktikk
Ved Skolelaboratoriet (seksjon for fysikkdidaktikk) har vi for tiden to fast vitenskapelig ansatte samt en tilknyttet førsteamanuensis fra CCSE og en professor emeritus. I tillegg er ph.d.-studenter og masterstudenter tilknyttet seksjonen. Seksjonen har tilknytning til MN-fakultetets Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT) og Center for Computing in Science Education (CCSE).
Forskningsprosjekter
Ved Skolelaboratoriet forsker vi på:
Tidligere prosjekter:
Undervisning, etter- og videreutdanning
Skolelaboratoriet er (del)ansvarlig for følgende ordinære emner ved UiO:
Videre tilbyr vi etterutdanning (uten eksamen og studiepoeng) og videreutdanning (med eksamen og studiepoeng) for lærere. Dette tilbudet varierer fra år til år; ta kontak for diskusjon av muligheter innen etter- og videreutdanning! k
Formidlingsvirksomhet
Skolelaboratoriet er engasjer i formidling og utadrettet virksomhet, bl.a. gjennom
Masteroppgave i fysikkdidaktikk?
Masterstudenter innen fysikk og lektorutdanning (studieløp med fysikk 80-gruppe) er velkommen hos oss!
Informasjon om tidligere masteroppgaver og forslag til nye
Samarbeid
Seksjonen samarbeider med