English version of this page

ReleKvant

ReleKvant-prosjektet utvikler digitale, forskningsbaserte læringsressurser i generell relativitetsteori og kvantefysikk for fysikkfaget i videregående skole. Praktiserende fysikklærere og lektorstudenter i fysikk trekkes inn i arbeidet gjennom delprosjektet ReleKvant Kompetanse.

ReleKvant  kombinerer:

- utvikling og utprøving av læringsressurser

- forskning på elevers motivasjon og læringsprosesser i fysikk

- forskning på hvordan kompetanse skapes i samarbeidet mellom lektorstudenter, fysikklærere og forskere

Logoen er utviklet av elever ved medialinjen på Lillestrøm vgs skoleåret 2012-2013

Om prosjektet


Målsetningene med ReleKvant-prosjektet er:

  1. å utvikle digitale læringsressurser innen kvantefysikk og generell relativitetsteori som
    • er tilpasset kompetansemålene i LK06
    • lar elevene utvikle sin forståelse i fellesskap gjennom «å snakke fysikk» og «å skrive fysikk»
    • utnytter IKT-ressurser som animasjoner og simuleringer der det er formålstjenlig
    • motiverer gjennom å skape relevans til elevers og studenters interesser og utdannings- og yrkesplaner
    • stimulerer til refleksjon over historiske og filosofiske perspektiver, bl.a. ved å presentere fysikkforskere og deres ulike tolkninger av fysikken
    • klargjør prinsippene klassisk fysikk hviler på for å vise den moderne fysikkens brudd med disse
  2. å undersøke hvordan læringsressursene fungerer i klasserom og å få innsikt i elevenes motivasjon, forståelse og læring innen moderne fysikk
  3. å skape og utforske et praksisfellesskap der fysikklærere, lektorutdannere, forskere og lektorstudenter samarbeider om forskningsbasert utvikling av variert og engasjerende undervisning i fysikk
     

Digitale læringsressurser på Naturfagsenterets plattform viten.no

ReleKvant-ressursene skal publiseres på plattformen viten.no. Tilgang til foreløpige versjoner av ressursene fås ved henvendelse til skolelab@fys.uio.no; ferdig versjon av kvantefysikk-delen ventes publisert høsten 2016 og av generell relativitet-modulen høsten 2017.

ReleKvant-skjermbilder


Bakgrunnen for ReleKvant-prosjektet er:

  • lite norsk eller internasjonal forskning på elevers forståelse og læring i moderne fysikk
  • mindre undervisningserfaring i moderne fysikk enn klassisk fysikk blant lærere
  • kompetansemål i moderne fysikk LK06 som er ganske nye og spesielle for Norge
  • lite kunnskap om hensiktsmessige undervisningsressurser til disse kompetansemålene

Kompetansemålene i læreplanen for fysikk (LK06) som prosjektet utvikler ressurser til er:

  • … gi en kvalitativ beskrivelse av den generelle relativitetsteorien
  • gjøre rede for Einsteins forklaring av fotoelektrisk effekt, og kvalitativt gjøre rede for hvordan resultater fra forsøk med fotoelektrisk effekt, comptonspredning og partiklers bølgenatur representerer et brudd med klassisk fysikk
  • gjøre rede for Heisenbergs uskarphetsrelasjoner, beskrive fenomenet sammenfiltrede fotoner og gjøre rede for erkjennelsesmessige konsekvenser av dem
  • drøfte hvordan ulike fysiske teorier kan eksistere ved siden av hverandre, til tross for at de kan være motstridende
  • gi eksempel på en vitenskapelig strid som ble avklart, og hvordan avklaringen kom, og gi eksempel på en vitenskapelig strid som ennå ikke er avklart, og gjøre rede for hvorfor den ikke er avklart
  • beskrive fysiske prinsipper bak medisinske undersøkelser som røntgen, ...


Den metodiske rammen er educational design research, der sentrale elementer er:

  • mål om å bygge bro mellom forskning og praksis
  • utvikling av løsninger som fungerer i klasserommet, samtidig som det utvikles mer generell kunnskap om elevers læring i et spesifikt tema
  • gjentatte runder med utvikling og utprøving og i tett samarbeid med praktiserende lærere

I ReleKvant gjøres dette ved å

  • prøve ut læringsressursene i klasserom på våre samarbeidende universitetsskoler
  • utvikle innhold og tilnærminger for hver utprøving
  • studere bruken av læringsressursene og elevers motivasjon og læring gjennom observasjoner, video- og lydopptak, innsamling av skriftlige og muntlige elevarbeider, samt intervjuer med elever og lærere

Første utprøving foregikk våren 2014 og omfattet de første modulene om kvantefysikk. Våren 2016 prøves kvantefysikkmodulene (revidert og komplettert) ut for fjerde gang, mens en modul om generell relativitetsteori prøves ut for andre gang.
 

Organisering og finansiering

Prosjektet ledes fra Skolelaboratoriet (Seksjon for fysikkdidaktikk) ved Fysisk institutt, UiO, men er et samarbeid med:

Prosjektet startet våren 2013 og vil  løpe fram til ca. 2019.

Prosjektet har finansiell støtte fra

Emneord: Fysikkdidaktikk, skole, kvantefysikk, generell relativitetsteori, lektorutdanning
Publisert 7. mar. 2013 22:37 - Sist endret 8. feb. 2016 20:00