Hvem får årets nobelpris i fysikk?

Det nærmer seg offentliggjøring av nobelprisene, og da er det tid for å spekulere litt i hva som er verdt en pris i år.

Samt å mimre litt om hva som skjedde i fjor.

Kompromissløs pinot: Brian Schmidt var en av tre mottakere av nobelprisen i fysikk 2011. Han er også vinprodusent. Meldingen om at han var tildelt nobelprisen tok han for en god spøk. Foto: Maipenrai winery

Tirsdag 9. oktober offentliggjør Nobelkomiteen årets vinnere av fysikkprisen. Går det an å si noe om hvem som får den?

Thomson Reuters er blant dem som kommer med antakelser. Hvert år siden 2002 har selskapet offentliggjort lister over forskere med vinnersjanser. De siste årene med nokså stor treffsikkerhet, har det vist seg.

Fjorårets tre vinnere, astrofysikerne Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt og Adam G. Riess sto alle på Thomson Reuters-lista, nominert i 2010.

2010-vinnerne Geim og Novoselov ble listet som mulige vinnere i 2009.

Skal denne trenden fortsette vil fjorårets nominerte få prisen i år. I så fall blir det noen av disse forskerne:

• Alain Aspect, John F. Clauser og Anton Zeilinger
  • Sajeev John og Eli Yoblonovitch
  • Hideo Ohno

Thomson Reuters baserer seg på forskernes siteringer - hvor mye de vitenskapelige publikasjonene deres er brukt av andre forskere - og på temaer og oppdagelser de tror Nobelkomiteen vil legge vekt på.

I år ser spådommen slik ut:

Charles H. Bennett of IBM Corporation, Gilles Brassard of University of Montreal and William K. Wootters of Williams College

For their pioneering description of a protocol for quantum teleportation, which has since been experimentally verified

Leigh T. Canham of pSiMedica Ltd.

For discovery of photoluminescence in porous silicon

Stephen E. Harris of Stanford University and Lene V. Hau of Harvard University

For the experimental demonstration of electromagnetically induced transparency (Harris) and of 'slow light' (Harris and Hau)

Teleportering, eller "forflytning av et fysisk objekt ved at det oppløses og dukker opp et annet sted i samme øyeblikk det forsvinner fra sin første posisjon," er omtrent som når noen immiverer i Harry Potter. Dessverre en mulighet som kun er kjent blant fotoner.

Vi spør noen av professorene ved instituttet hva de tror om disse kandidatene?

–Bennett, Brassard og Wootters er kjente folk innen forskningsfeltet "kvanteinformasjon," forteller Jon Magne Leinaas. Muligheten er sikkert tilstede for en slik nobelpris.

Fotoluminescens i porøs silisium er blant Terje Finstads forskningsfelter. –Det er en viktig oppdagelse og Canham ville være en verdig vinner, sier han.

Arnt Inge Vistnes forsker på lys og hilser en eventuell nobelpris til Hau og Harris velkommen: –Det ville vært kjempemorsomt! Lene Hau er jo en yndling her i Norden siden hun opprinnelig er dansk, og hennes arbeid er meget godt kjent.

–"Tregt lys" er jo en artig sak fordi vi har så lett for å tenke at lyset alltid går med lyshastigheten. I Lenes eksperimenter får hun det til å synes som om lyset går MEGET sakte, men det er jo smarte triks hun gjør og lyset vekselvirker sterkt med fysiske, materielle system, sier Vistnes.

Så gjenstår det å se om noen av disse når helt opp, om det blir noen av de andre kandidatene på Thomson Reuters-lista - eller kanskje komiteen overrasker oss?

"Telefon fra Stockholm"

En telefon fra Stockholm er i noen kretser synonymt med å bli tildelt nobelpris. Og alle vinnere har sin fortelling om da oppringingen kom. Mens vi venter på årets, her er 2011-vinnernes reaksjoner:

Brian Schmidt bor i Australia. Han fikk dermed den berømte telefonen på ettermiddagen, mens han laget middag: –Jeg tenkte: Jøss, studentene mine er blitt ganske gode på aksenten i år.

Adam Riess' 10 måneder gamle baby hadde allerede vekket ham da telefonen ringte halv seks om morgenen. –Jeg visste det var det berømte tidspunktet. Stemmen hørtes svensk ut, og jeg var sikker på at det ikke var Ikea.

Til Saul Perlmutter i California hadde svenskene feil nummer. Han ble derfor vekket av en journalist kvart på tre om natten. Først en halvtime senere nådde akademiet fram. Klokka 4 kom Perlmutters datter Noa tuslende ned trappa og sa til pappa: –Jeg hører du vant nobelprisen!

Av Hilde Lynnebakken
Publisert 4. okt. 2012 13:34 - Sist endret 12. mai 2020 15:26