– En feiring av grunnforskningen

– Hvis alle skulle drevet med anvendt forskning, ville vi hatt veldig avanserte stearinlys nå.

– For meg er det fantastisk å komme til Oslo. Det er jo så nært Stockholm! En engasjert Eilam Gross besøkte UiO for å feire Nobelprisen i fysikk 2013. Foto: Yngve Vogt

– Isteden har vi funnet opp elektronikken! Og det takket være grunnforskningen til Thompson, som fant elektronet. Alle sa til ham: «Hvorfor kaster du bort tiden på å studere noe som er så lite at ingen kan se det?»

Slik svarer Eilam Gross på spørsmål om hva oppdagelsen av Higgspartikkelen egentlig har å si.

Gross var Higgssjef i Atlas-eksperimentet ved Cern da partikkelen ble oppdaget. I går holdt han festtale under Fysisk institutts feiring av årets Nobelpris i fysikk, som vi har vært med på å utløse.

Vi feirer her et stort gjennombrudd i nysgjerrighetsdrevet grunnforskning, sier instituttleder Jøran Moen, og fortsetter: -Vårt medlemskapet i CERN, som forvaltes gjennom et langsiktig samarbeid mellom Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen og Norges Forskningsråd, gir norske forskere en unik mulighet til å drive forskning innen et spennende felt hvor det forventes å bli mange nye Nobelprisvinnere i årene fremover.

I videoen under kan du se Alex Read fra UiO forklare hva Higgspartikkelen er og hvorfor den er så viktig.

Publisert 11. des. 2013 11:21 - Sist endret 23. juni 2020 11:35