Mer penger til fysikk i hjernen

Hvordan kan vi vite hva som skjer i hjernen når vi gjør målinger utenpå hodet?

COBRA: Gaute Einevoll og Anders Malthe-Sørenssen fikk prosjektfinansiering. Her er de på kontoret til stipendiatene som bruker fysikk til hjerneforskning i Cinpla-senteret. Foto: Hilde Lynnebakken/UiO

Å måle aktivitet i hjernen med EEG, hvor du har masse elektroder festet utenpå hodet, er en gammel teknikk. Det som er vanskelig er å finne ut hva signalene betyr.

Hva har skjedd i hjernen når vi måler dette? Koblingen mellom aktiviteten i hjernecellene og målingene som vi gjør utenpå hodet, er det forskerne ønsker å kartlegge i prosjektet Cobra.

Første steg på veien er å ta utgangspunkt i noe vi vet har skjedd i hjernen, modellere det, og se hva slags målinger vi kan forvente å få.

—Vi kaller dette forward-modellen, forklarer Gaute Einevoll, og det er dette Cobra-prosjektet dreier seg om.

Kunnskap om hva som skjer i hjernen henter vi fra målinger vi skal gjøre på mus. I tillegg trenger vi kunnskap om hvordan elektriske signaler brer seg gjennom biologisk materiale, og ikke minst programmeringsferdigheter.

—Nøkkelen er å sette sammen den riktige kombinasjonen av kunnskap, forteller Einevoll.

Det har ikke vært så mange forskere med fysikkbakgrunn som har jobbet innen dette feltet før, men fysikere har kunnskap om elektromagnetisme og de kan modellere. Sammen med biologer som kjenner fysiologien utgjør de drømmeteam for Einevoll og Malthe-Sørenssen.

—Ved Fysisk institutt er vi heldige som har fått inn kompetansen til Gaute Einevoll, som kan både fysikk og nevrovitenskap, mener Anders Malthe-Sørenssen, og sikter til at Einevoll ble ansatt i professor II-stilling ved instituttet i 2014.

Det å få inn nevrovitenskap som forskningstema gir også helt nye muligheter for studentoppgaver, både på master- og doktorgradsnivå.

Av Hilde Lynnebakken
Publisert 4. des. 2015 15:21