Pris for realfagsapper

Studiekameratene laget den programvaren de selv savnet under studiet. Nå har de fått Idéprisen og skal videreutvikle appene sammen med innovasjonsselskapet Inven2.

App-utviklere og prismottakere: Milad Hobbi Mobarhan, Simen Tennøe, Andreas Våvang Solbrå, Svenn-Arne Dragly og Anders Hafreager.

—Vi lager det vi har hatt lyst til å ha selv.

5 engasjerte studievenner forteller om realfagsappene de har fått Idéprisen 2015 for.

Alle 5 studerte fysikk sammen, og alle har fortsatt med doktorgradsstudier ved UiO, 4 av dem i det nyetablerte hjerneforskningsmiljøet Cinpla.

Til nå har de utviklet Atomify, Waveify og Neuronify for å simulere henholdsvis atomer, bølger og nevroner (hjerneceller.)

Om hvordan Neuronify ble til, forteller de:

—Vi tok et kurs i avansert nevrobiologi, og der manglet det programvare for å bygge nettverk av nevroner. Med vår programvare kunne vi løse en av eksamensoppgavene.

Alle appene har samme overordnede idé: Programvaren tar utgangspunkt i et fenomen fra realfag som kan egne seg for simulering. Appene skal være intuitive og for alle, og skal kunne brukes både av bachelorstudenter og skoleelever.

Viktig for læring

—Når en skal lære fysikk er det viktigste å bygge opp intuisjon for fenomener, mener de 5. 

Ideelt sett burde en gjøre eksperimenter for å finne ut hvordan ting fungerer. Ofte er det ikke praktisk å gjøre eksperimenter - det er for dyrt, tar for lang tid, eller det du undersøker befinner seg på mikroskala.

Da er det mer effektivt å bruke programmer til å leke seg med konsepter. I et dataprogram kan du raskt endre en rekke variabler og se hvordan det påvirker resultatet.

 

Av Hilde Lynnebakken
Publisert 4. juni 2015 16:27 - Sist endret 4. juni 2015 16:27