Magdalena Kersting

Stipendiat - Fysikkdidaktikk
Bilde av Magdalena Kersting
English version of this page
Rom FV 209, Fysikkbygningen vest
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 24 Fysikkbygningen 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1048 Blindern 0316 OSLO
Andre tilknytninger Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (Student)

Jeg har utviklet nettbaserte læringsressurser i generell relativitet og forsker på læringsprossesser i moderne fysikk.
For mer informasjon, se engelsk presentasjon eller ta en titt her

Faglige interesser

  • Educational reconstruction of general relativity
  • Design av nettbaserte læringsomgivelser og læringsaktiviteter i moderne fysikk
  • Begrepsmessig utvikling i generell relativitet med fokus på krumt tidrom 
  • History and philosophy of science
  • Bruk av språk i moderne fysikk

Bakgrunn - Akademia 

  • Master of Science i matematikk (matematisk fysikk og operator algebraer), Georg-August-Universität Göttingen, Universitetet i Oslo (2015)

  • Bachelor of Science i matematikk (matematisk fysikk og differensialgeometri), Georg-August-Universität Göttingen (2012)

  • Bachelor of Science i fysikk (astrofysikk og komplekse systemer), Georg-August-Universität Göttingen (2011)

Bakgrunn - Journalistikk og Vitenskapskommunikasjon

  • Nettstudier ved journalistikkhøgskolen i Berlin (2015 - )

  • Prosjektleder og mentor ved nettbasert fysikkmagasin Detektor (2013 - 2016 )

  • Praksisperiode ved tysk vitenskapsmagasin Welt der Physik (2012)

  • Blogger og forfatter på læringsplatformen LP Göttingen  (2009-2015)

Undervisning

Verv

  • Medlem av ESERA (European Science Education Research Association)

  • Medlem av EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction)

  • Medlem av ISLS (International Society of the Learning Sciences)

  • Medlem av PESGB (Philosophy of Education Society of Great Britain)

  • Medlem av UiODoc: Events Officer (2016 - 2017)

Emneord: Matematikk, History and philosophy of science, Generell relativitet, Vitenskapskommunikasjon, Fysikkdidaktikk, Fysikk, Teknologibasert læring

Publikasjoner

  • Kersting, Magdalena (2018). General Relativity – Why high school students should learn about Einstein’s most revolutionary idea. Titan.uio.no. Vis sammendrag
  • Kersting, Magdalena (2017). Teaching General Relativity in Upper Secondary Schools: an Educational Reconstruction.
  • Kersting, Magdalena; Henriksen, Ellen Karoline; Bøe, Maria Vetleseter & Angell, Carl (2017). Educational Reconstruction of General Relativity Through a Collaborative Online Learning Environment.
  • Kersting, Magdalena & Myhrehagen, Henning Vinjusveen (2017). A Relatively Modern Physics Lesson.
  • Kersting, Magdalena & Steier, Rolf (2017). GRAVITY, IMAGINATION AND EMBODIED CONCEPTIONS OF SPACETIME.
  • Kersting, Magdalena; Zadnik, Marjan; Stannard, Warren; Moschilla, John & Blair, David (2017). An International Research Collaboration in the Teaching and Learning of Einsteinian Physics.
  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Frågåt, Thomas & Kersting, Magdalena (2016). ReleKvant - læring og undervisning i kvantefysikk og relativitetsteori.
  • Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas & Kersting, Magdalena (2016). ReleKvant - undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk.
  • Kersting, Magdalena (2016). Curved space and warped time: Students’ understanding of gravity.
  • Kersting, Magdalena (2016). General Relativity: Making Einstein’s Theory Teachable.
  • Kersting, Magdalena; Frågåt, Thomas; Henriksen, Ellen Karoline & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2016). Introduction to ReleQuant: Developing online learning resources in modern physics.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 27. okt. 2015 15:07 - Sist endret 14. jan. 2018 13:06