Aktuelle forskningssaker

Publisert 20. des. 2023 10:56

Klimaendringer øker fare for ekstremvær, og noe vi kan forvente mer av er ekstrem tørke. Nå foreligger 2. utgave av fagboken om hydrologisk tørke. UiO-professor, Lena M. Tallaksen er en av redaktørene.

Publisert 28. feb. 2023 16:44

Professor og glasiolog Regine Hock ved Institutt for geofag er oppnevnt til æresdoktor ved Uppsala Universitet. Det blir hun for lang og tro innsats for forskning på isbreer, mellom annet for å ha  utviklet modeller for beregning og prognoser for hvor mye verdens isbreer smelter.

Publisert 8. okt. 2021 12:21

Hvor farlig er det, hvor lenge vil det vare, og hva skjer hvis du går nær flytende lava? Her skriver UiO-forsker og vulkanekspert Olivier Galland om alt du må vite om vulkanutbruddet på øya La Palma på de spanske Kanariøyene.