Publisert 18. des. 2015 13:23

En ny studie basert på eldre foto viser at innlandsisen på Grønland er i rask retur. Det har lenge vore usikkert hvor mye bremasse Grønlandsisen har tapt og hvor raskt nedsmeltingen skjer. Etter å ha sammenlignet gamle og nye foto og satellittdata har forskerne nå fått mer kunnskap. Studien er publisert i Nature, og en av medforfatterne er Christopher Nuth, Institutt for geofag.

Publisert 3. des. 2015 14:10

Sentinel-2 satellitten (ESA) som ble skutt opp i sommer har nå funnet sin bane rundt Jorda, og gir sensasjonelt gode satellittdata av Norge. Som ekspertbrukere har Andreas Max Kääb og Solveig H. Winsvold fra Institutt for geofag, UiO fått tilgang på satellittbilder tidlig i høst, før alle andre.

Publisert 29. sep. 2015 12:45

Isbreer, snø og permafrost på verdens høyeste fjell gjennomgår store endringer, noe som kan gi store konsekvenser for både mennesker og miljø. En tverrfaglig forskergruppe har sett på hva som er drivere av klimaendringer i alpine områder, og hva risiko som følger med endringen. Dette har resultert i boken The High-Mountain Cryosphere.

Publisert 25. sep. 2015 10:16

I august fikk professor emeritus Knut Bjørlykke ved Institutt for geofag endelig se resultatet etter mye arbeid; En helt fersk 2. utgave og utvidet lærebok i Petroleum Geoscience (2015). Boken spenner over et vidt spekter av petroleumsgeologi, fra geofysikk til sedimentære avsetningsmiljø og miljøgeologi. Med seg har han hatt flere fra instituttet som har bidratt med artikler i boken, som også skal oversettes til kinesisk.

Publisert 23. juni 2015 14:52

De første dagene i juni var Ilulissat på Grønland arrangørsted for de internasjonale Climate Days, der Nordic Centre of Excellence SVALI hadde sin avslutningskonferanse som en del av programmet.

Publisert 15. juni 2015 09:27

Et kraftig utbrudd fra vulkanen Bárðarbunga nord på Island høsten 2014 hadde potensiale til å forstyrre været på nordlige halvkule dersom det hadde funnet sted om sommeren, ifølge nye beregninger publisert i Nature Geoscience. Dette skyldes de store SO2–utslippene som påvirker skyene slik at de reflekterer mer solstråling.

Publisert 11. mai 2015 15:33

Institutt for geofag har fått gode plasseringar for to fagområder i QS World University Rankings som vart publisert i slutten av april. Fagmiljøet i naturgeografi, hydrologi og geomatikk (bildet) går opp til 50 plass, og fagmiljøet i geologi har plassering mellom nr 51 og 100 i rangeringa som blant anna baserer seg på sitering og omdømme.

Publisert 10. apr. 2015 13:16

Nedbør slik som regn er en viktig del av vannkretsløpet. En ny ph.d.-avhandling viser at forurensning av svoveldioksid og sotpartikler i luften kan påvirke mengde nedbør. I studien er det sammenlignet forurensning og nedbør fra Europa og Øst-Asia.

Publisert 13. mars 2015 14:13

Det kinesiske Chang’E-3 fartøyet er det første fartøyet sendt til månen på 35 år. Postdoktor og forsker Zhiyong Xiao fra CEED, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo deltok som prosjektmedarbeider, og gruppen han er en del av har nå publisert sine første resultater i anerkjente Science. Dataene gir et klart geologisk bilde av landingsstedet på månen.

Publisert 6. feb. 2015 11:53

Det er velkjent at klimaendringer påvirker vegetasjonen. Det er derimot mindre kjent at endringene i vegetasjonen påvirker klimaet. Klimaforsker frykter at disse endringene kan forsterke den globale oppvarmingen.