Eldgamle jordskjelv har satt vakre spor etter seg

Jordskjelv rammer brått og brutalt, men går som regel fort over. Ettervirkningene i bergartene rundt kan imidlertidig studeres flere hundre millioner år senere. Endringene i steinen viser at voldsomme krefter var i sving.

Professor Håkon Austrheim og doktorgradsstipendiat Arianne Petley-Ragan studerer en én milliard år gammel granulitt på Holsnøy utenfor Bergen som en gang var dyp jordskorpe. Foto: Bjørn Jamtveit/UiO

Bevegelsene som utløses ved et jordskjelv, er forårsaket av at bergartsmasser beveger seg langs millimetertynne sprekkeflater.

Forskning viser imidlertid at jordskjelv også setter spor etter seg i bergartene rundt disse glidesonene.

Bergartene endrer seg, de blir svakere. Dette kan føre til at de etter et jordskjelv deformeres gjennom flyteprosesser – nesten som i en «brøddeig” – i stedet for at de sprekker opp.

– Våre studier viser at jordskjelv kan ha store konsekvenser for utviklingen av den dypere jordskorpen også langt utenfor selve jordskjelvsprekkene, sier professor Bjørn Jamtveit ved Institutt for geofag ved Universitetet i Oslo (UiO).

Bjørn Jamtveit studerer en steinprøve fra Holsnøy hvor eldgamle jordskjelv har endret jordskorpen for alltid. Foto: Gunhild M. Haugnes/UiO

Det hender det rister i hus i Nordland. Men jordskjelv er sjelden i Norge, og de få som kommer, er relativt små.

I 1904 ble imidlertid også Oslo-området rammet av et ganske kraftig skjelv med episenter sør for Hvaler. Det skjedde en søndag formiddag, midt i kirketiden, og kunne føles over hele Sør-Norge.

– Mange trodde nok det var dommedag, og det fortelles om menigheter som løp forskremte ut av kirkene, smiler Jamtveit.

Les hele saken på titan.uio.no

Referanse:

Austrheim. H., Dunkel, K.G-, Plümper, O., Ildefonse, B., Liu, Y. & B. Jamtveit. 2017. Fragmentation of wall rock garnets during deep crustal earthquakes. Science Advances 22; Vol. 3, no. 2, e1602067. DOI: 10.1126/sciadv.1602067

Publisert 3. mars 2017 15:12 - Sist endret 1. apr. 2022 10:32