Den evig frosne bakken kan forsvinne

Hus på Svalbard og hele byer i Alaska og Sibir er fundamentert på permafrost. Med dagens klimamål om to graders temperaturøkning, kan 40 prosent av permafrosten i verden forsvinne.

UiO-forskerne Sebastian Westermann (til høyre) og Bernd Etzelmüller har vært med på å utvikle permafrostmodeller som kan forutsi hvor og når permafrosten vil tine. Foto: Gunhild M. Haugnes/UiO

– Det dreier det seg om fire millioner kvadratkilometer som tiner pr. grad temperaturen øker, sier Sebastian Westermann, forsker ved Institutt for geofag ved UiO.

Totalt preges rundt 25 prosent av landjorda i den nordlige halvkulen av evig frost, det vi kaller permafrost. Det utgjør mer enn 15 millioner kvadratkilometer.

Men det stadig mildere klimaet gjør at permafrosten begynner å tine mange steder i verden, ikke minst i Norge.

Permafrost i palsmyrer i Nord Norge er i ferd med å tine, foto tatt med drone. Foto: Sebastian Wstermann/Institutt for geofag.

Utviklet global permafrostmodell

Forskere fra universitetene i Leeds, Exeter, Stockholm og Oslo har funnet at selv små endringer i temperaturen kan få store konsekvenser for permafrosten.

– Med en ny metode, hvor vi kombinerer observerte data med flere globale klimamodeller, har vi utviklet et prognoseverktøy for det globale permafrostområdet. Med det kan vi beregne hvor mye av permafrosten som kan tine - avhengig av hvor mye temperaturen stiger, påpeker  Westermann.

Les hele saken på titan.uio.no

Referanse til artikkel i Nature Climate Change

Chadburn, SE., Bruke, EJ., Cox, PM., Friedliigstein, P., Hugelius, G., & S. Westermann. 2017. An observation-based constraint on permafrost loss as a function of global warming. Nature Climate Change. doi:10.1038/nclimate3262

Publisert 11. apr. 2017 09:29 - Sist endret 25. okt. 2019 15:58