Hunting High for Polar Lows

Onsdag og torsdag denne uken kan du oppleve en spektakulær multimediaforestilling om polare lavtrykk på Rådhusplassen i Oslo. Øyvind Sætra og Ivan Føre fra IPY-THORPEX er i hovedrollene.

Foto: Gudmund Dalsbø

I forbindelse med Oslo Science Conference og avslutningen av det Internasjonale polaråret, har forskerne Ivan Føre ved Universitetet i Oslo og Øyvind Sætra fra Meteorologisk institutt trådt ut av sitt vante vitenskapelige format for å dele sin kunnskap om polare lavtrykk.

Polare lavtrykk oppstår hurtig og er vanskelige å varsle. Liv og verdier er i fare når slike arktiske sykloner feier inn over norskekysten, vanligvis 10-15 ganger hvert år.

I løpet av et kvarter får du oppleve en heroisk redningsaksjon fra Finnmarkskysten som utspant seg under den første polarstormen vi kjenner, samt resultatene fra feltkampanjen til IPY-THORPEX på Andøya vinteren 2008.

Sølvguttene deltar også i en spesialforestilling onsdag 9. juni kl. 15.00. Forestillingene settes opp hver halvtime 9. og 10. juni fra kl. 10-17 i et eget telt på Rådhusplassen, og er selvsagt gratis.

Forestillingen er en del av PolarFESTIVAL, som er den allmennrettede delen av Oslo Science Conference. I tillegg stiller en rekke andre institutter med andre aktiviteter.

Velkommen!

Av Erlend Hermansen