Aktuelle saker

Trond Helge Torsvik. Foto: ELSI (Japan)
Publisert 24. mars 2017 14:26

Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning for 2017 er tildelt Trond Helge Torsvik ved Institutt for geofag ved Universitetet i Oslo. Torsvik får prisen for sin forskning innen geofysikk.

Carmen Gaina. Photo: CEED
Publisert 10. mars 2017 08:07

CEED Professor Carmen Gaina is newly elected as a member of the Norwegian Academy of Science and Letters (DNVA).

Logo for fire års-jubilanten. Logo: CEED
Publisert 8. mars 2017 11:44

Senter for Jordens utvikling og dynamikk ble formelt åpnet i mars 2013, og senteret har nå i 2017 blitt hele fire SFF-år gammelt. CEED er et Senter for fremragende forskning ved UiO og ligger ved Institutt for geofag.

STJERNESTØV I HOUSTON: Dr. Michael E. Zolensky (NASA), Dr. James Martinez (NASA), Jon Larsen (UiO) og Jan Kihle (IFE) på taket av NASAs Building 13ouston, med Rocket Park i bakgrunnen. Foto: Jan Braly Kihle
Publisert 8. mars 2017 11:37

Visste du at hvert døgn faller det mye kosmisk materiale over Jorda, og at mye av dette er mikrometeoritter. Nå har en norsk forsker utviklet enkle metoder for å finne slike små meteoritter.

Institutt for geofag har to nye bachelorprogram. Programmet Geofag: geologi, geofysikk og geografi tar ikkje opp nye studentar.
Publisert 30. jan. 2017 14:28

Dei to nye bachelorprogramma ved Institutt for geofag; Geofysikk og klima og Geologi og geografi har fått fine rekrutteringsfilmar. Det er fyrste gong geostudiene ved UiO er fanga på slike filmar, og du kan sjå filmane her.