Fundamental science changes society: the emergence of modern meteorology (Arnt Eliassen’s 100th anniversary)

I september 2015 er det 100 år siden en av fedrene til moderne meteorologien ble født - Arnt Eliassen (9.9.1915 - 22.4.2000). Dette feires av DNVA og UiO med et seminar 18. september om hvordan grunnleggende vitenskap kan endre samfunnet. Eliassen, som var professor ved Institutt for geofysikk, UiO, er kjent mellom annet for sin forskning innen dynamisk meteorologi, bl.a. banebrytende arbeider om numerisk værvarsling.

Arnt Eliassen, geofysiker, meteorolog og pioner innen moderne meteorologi. Foto: Kirsten Helgeland, Uniforum

Minneseminar Arnt Eliassen

I 2015 er det 100 år siden en av fedrene til den moderne meteorologien ble født - Arnt Eliassen (9.9.1915 - 22.4.2000).

Dette feires av DNVA og UiO med et seminar om hvordan grunnleggende vitenskapen kan endre samfunnet: Fremveksten av moderne meteorologi.

En pioner i moderne værvarsling

Arnt Eliassen var geofysiker, meteorolog og en pioner innen moderne meteorologi med sin forskning på numerisk værvarsler. Han er også kjent for i samarbeid med Jule G. Charney for å utvikle metoder som gjorde det mulig å beregne værvarsler ved hjelp av datamaskiner.

Han var en internasjonalt anerkjent forsker og mottok en rekke internasjonale priser for sin forskningsinnsats.

Arnt Eliassen, var professor ved Institutt for geofysikk ved UiO i perioden 1958-1985, et institutt som senere ble en del av Institutt for geofag.

Om seminaret

Programmet består av fem foredrag og seminaret er åpent for alle interesserte, middag for inviterte gjester og andre (om kapasitet). Seminaret holdes på Det Norske Vitenskaps-Akademi 18. september 2015, fra 16.00.

Frist for å melde seg på seminaret er 4.9.2015.

Programmet for seminaret og mer info om påmelding finner du her

Publisert 4. juni 2015 13:25 - Sist endret 23. des. 2022 13:06