Japanske studenter til UiO for å studere modellering av kryosfæren

Fem japanske PhD studenter og flere vitenskaplige ansatte fra Hokkaido University, Sapporo, fulgte i år undervisningen i GEO9440 - Cryospheric modelling, Institutt for geofag. De deltok i utvekslingprosjektet CryoEAST, med støtte fra SIUs Nordområdeprogram.

De japanske kursdeltagerne samlet i foajeen i Geologibygningen. FOTO: Daniel Gundersen/SIU

De japanske kursdeltagerne samlet i foajeen i Geologibygningen. FOTO: Daniel Gundersen/SIU

Geografene og hydrologene ved Institutt for geofag holdt i januar et to ukers intensivkurs (11-22 januar 2016) om modellering av kryosfæren (permafrost, snø og isbreer).

Blant de som fulgte undervisningen i intensivkurset GEO9440 - Cryospheric modelling var flere langveisfra, nærmere bestemt en gruppe fra Hokkaido University, Sapporo i Japan.

– En god balanse mellom teori og praksis gjorde dette kurset veldig nyttig, sier den japanske studenten Takatoshi Yasuda.

Yasuda var en av fem japanske PhD studenter som fulgte kurset, i tillegg var det også nesten samme antall norske PhD studentene fra Institutt for geofag.

I tillegg kom det også 2 japanske professorer som bidro i undervisningen i kurset.  Ansvarlige for undervisningen var førsteamanuensis Thomas Vikhamar Schuler og forsker Daniel Schmid, begge fra Institutt for geofag.

Utvekslingsprosjektet CryoEAST, som muliggjorde at de japanske deltagerne kom til UiO, er finansiert av SIUs satsning Nordområdeprogrammet.

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 27. jan. 2016 13:50 - Sist endret 23. des. 2022 13:00