Trygg lagring av CO2

Den tryggeste formen for CO2-lagring er mineralisering av klimagassen i stein. Dette er også en naturlig prosess som vil skje i de fleste CO2-reservoarer. Forskerne i forskningssenteret SUCCESS ved Institutt for geofag ønsker å forstå hvor raskt denne prosessen skjer. Les intervju med forsker Helge Hellevang på nettstedet geoforskning.no.

En klynge magnesiumkarbonat kraftig forstørret med et elektronmikroskop. Foto: Helge Hellevang

Institutt for geofag deltar sammen med Universitetet i Bergen i forskningssenteret SUCCESS som forsker på CO2 lagring. SUCCESS er et av tre forskningssentre for miljøvennlig energi der forskningsmiljøer ved MN-fakultetet deltar.

I SUCCESS gruppen ved UiO forsker Helge Hellevang på metoder som kan si noe om hva som skjer når vi lagrer CO2 over tusenvis av år.

Omdanning av CO2 til stein i et CO2 resevoar er en naturlig prosess og det er trygt, men det er knyttet stor usikkerhet om hvor lang tid en slik omdanning tar.

Les artikkel:

Fra CO2 til stein. Geoforskning.no, 18.2.2014.

Publisert 26. feb. 2014 10:04 - Sist endret 24. des. 2022 05:06