Isbrekjerner gir kunnskap om vulkaner

Historien om de største vulkanutbruddene i de siste 2000 årene kan befinne seg i isbreer i Antarktis. Et forskningsprosjekt ledet av forskere fra DRI og hvor geoforskere ved Institutt for geofag med flere har bidratt, har studert isbrekjerner fra Antarktis.

Isbreer i Antarktis kan gi oss kunnskap om vulkanutbrudd bakover i tid. Illustrasjonsfoto: colourbox.com

I prosjektet har forskerteamet analysert over 26 iskjerner fra hele 19 steder i Antarktis.

Funnene er nylig publisert i Nature Climate Change i juli 2014, og har oppnådd stor mediadekning internasjonalt..

Forskergruppen bak artikkelen er ledet av Michael Sigl og Joe McConnell begge fra amerikanske Nevada’s Desert Research Institute (DRI), men studiene har bidrag fra flere forskere fra andre forskningsinstitusjoner rundt omkring i verden. Deriblant har professor i meteorologi Kristin Krüger fra Institutt for geofag og post doc Matthew Toohey bidratt.

Les mer om forskerteamets funn i artikkelen i Nature Climate Change, lenke under.

Les artikkel i Nature Climate Change:

Insights from Antarctica on volcanic forcing during the Common Era. Michael Sigl, M. et al. Nature Climate Change, publisert online 6 juli 2014

Se også:

Tagebuch des Vulkanismus im Eis. Geomar, 06.07.14

Rewriting the history of volcanic forcing during the past 2,000 years. Science Daily, 06.07.14.

Volcanic history of the Antarctic helps with future climate models, The Conversation,  08.07.14.

Publisert 22. juli 2014 13:18 - Sist endret 29. des. 2022 15:39