Livets krystaller

Det finnes et stort antall mineraler på jorden. I spalten "Forskningsfronten" i Morgenbladet den 4. september beskriver Henrik H. Svensen (CEED og Institutt for geofag) eldre og pågående forskning på utbredelse av mineraler og sammenheng mellom mineralenes utvikling og liv på jorden.

En flott beryll fra samlingen til Naturhistorisk museum, UiO. I beryll finnes Berylleum som er et svært sjeldent grunnstoff, men som likevel opptrer i 112 forskjellige mineraler. Foto: Institutt for geofag/GKT

En flott beryll fra samlingen til Naturhistorisk museum, UiO. I beryll finnes Berylleum som er et svært sjeldent grunnstoff, men som likevel opptrer i 112 forskjellige mineraler. Foto: Institutt for geofag/GK

Mineraler finnes i et utall varianter på jorden, og har blitt til under ulike forhold opp gjennom jordens lange historie. Det oppdages hele tiden nye mineraler og forskerne prøver å finne ut hvorfor jorden mineralrikdom er så variert og om hvordan de har utviklet seg.

Les mer om forskningen på mineraler i "Livets krystaller" i artikkelen i Morgenbladet.

Les artikkel

Livets krystaller, Morgenbladet 4.9.2015