Svalbards eldgamle fjell er bevart

Svalbards fjell er eldre enn vi før har trodd. På forskningstokt for å ta prøver på Spitsbergens tinder fant forskerne fjell som var eldgammelt og lite utsatt for erosjon. Studien publisert i Nature Geoscience er gjennomført av Endre Før Gjermundsen, kolleger fra UNIS m.fl., Otto Salvigsen, Institutt for geofag, er medforfattar. Artikkelen har resultert i en rekke medieoppslag på vitenskaplige nettsider i Norden siden den ble publisert.

Foto: Mennesker blir små i fjellmassivene på Svalbard. På mange av fjelltoppene som forskerne tok prøver fra var det første gang det trolig har vært mennesker. Foto: Endre Før Gjermundsen

Mennesker blir små i fjellmassivene på Svalbard. På mange av fjelltoppene som forskerne tok prøver fra var det første gang det trolig har vært mennesker. Foto: Endre Før Gjermundsen

Endre Før Gjermundsen hadde sin forskningsmessige base på UNIS, men var også tilknyttet Institutt for geofag, UiO, ved medveiledere Otto Salvigsen og Andreas Kääb, og han var del av MN fakultetets PhD program. Han tok sin doktorgrad i 2013 om hvor store og aktive isbreer var nord på Spitsbergen på Svalbard under Kvartærtiden, dvs. under de siste istidene. Doktorgraden ble gjennomført hovedsakelig ved UNIS under hovedveileder Anne Hormes (nå ansatt ved Gøteborgs Universitet) og delsvis ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo.

Nå har han og sine forskerkolleger publisert sine forskningsresulater om tindene på fjellmassiver nord på Spitsbergen, Svalbard i en artikkel i Nature Geoscience. Fjellmassiver som nå antas er eldre enn det vi før har trodd.

Gjermundesen og kollegaer fra bl.a. UNIS tok seg opp på 8 av de spisse utilgjengelige fjelltoppene, tok med seg steinprøver som de så analyserte.  Isotopanalyser av steinprøver viste at tindene er svært gamle, og de har trolig blitt bevart under tynne ispansre og svært kalde forhold.

Førsteforfattar av Nature Geoscience artikkelen er Endre Før Gjermundsen. I tillegg er også Otto Salvigsen fra Institutt geofag vært medforfattar. Forskningsartikkelen har resultert i en rekke medieoppslag på vitenskaplige nettsider i Norden siden den ble publisert. Se lenker i høyre spalte.

Referanse artikkel i Nature Geoscience:

Gjermundsen, E.F, Briner, J.P., Akcar, N., Forors, J., Kubik, P. W., Salvigsen, O., & A. Hormes. 2015. Minimal erosion of Arctic alpine topography during late Quaternary glaciation. Nature Geoscience, 2015-09-16(2015), doi:10.1038/ngeo2524

Publisert 6. okt. 2015 11:19 - Sist endret 25. des. 2022 00:25