English version of this page

Instituttets historie

Institutt for geofag er det forsknings- og undervisningsmiljøet i geofag i Norge med størst bredde, og dekker de fleste av fagdisiplinene innen geofag. Instituttet ble opprettet i 2003.

Institutt for geofag, Geologibygningen. Foto: GK Tjoflot

Institutt for geofag er Universitetet i Oslo (UiO) sin enhet for studier og forskning innen geofag. Det er et relativt "ungt" institutt, opprettet i 2003 som en sammenslåing av tre allerede etablerte institutt ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. De tre instituttene, som ble slått sammen til Institutt for geofag er:

• Geografisk institutt (naturgeografi)
  • Institutt for geofysikk
  • Institutt for geologi

Faglig bredde

Geofag er studiene av Jorden, atmosfæren, hydrosfæren og kryosfæren. Instituttet ivaretar denne bredden, og har Norges bredeste geofaglige forsknings- og undervisningsmiljø som dekker; geologi (herunder miljøgeologi og petroleumsgeologi), geofysikk, naturgeografi, geomatikk, hydrologi, meteorologi og oseanografi.

Det er syv fagseksjoner ved instituttet; Meteorologi og oseanografi, Miljøgeovitenskap, Meteorologi og oseanografi, Studier av sedimentære bassenger, Jordskorpens prosesser, Geodidatikk, og SFF-senteret Senter for Planetær Beboelighet (PHAB).

Våre vitenskaplige stab består av rundt 40 professorer og førsteamanuenser. I tillegg kommer postdoktorer, ph.d. studenter, forskere, teknisk- og administrativt stab. Totalt er det omlag 240 tilsatte ved instituttet.

Studier

Institutt for geofag har to studieprogrammer på bachelornivå, og et internasjonalt masterprogram i geofag: Geosciences. Vi deltar også med studieretningen CS: Geoscience i masterprogrammet Computational Science

I tillegg har vi flere ph.d. studenter ved instituttet som følger undervisning og får veiledning fra våre vitenskaplige tilsette.

Les mer om studiene

Geologibygningen

Institutt for geofag holder til i Geologibygningen, Sem Sælandsvei 1, UiOs campus på Blindern. Noen seksjoner er i andre bygg, men i gangavstand til Geologibygningen og til de andre realfagsbygningene.

Les om Geologibygningen

Forskning

Instituttet med sin geofaglige bredde har en stor prosjektportefølje med både egen- og eksternfinansierte prosjekter. Flere av våre forskere har fått stipend fra EUs European Research Council – ERC.

Vi deltar videre i forskningsallianser og sentre både i inn- og utland. Vi har mellom annet deltatt i/deltar i disse sentrene og satsningene:

Sentre for fremragende forskning (SFF):

Senter for miljøvennlig energi (FME):

Andre sentre og satsninger:

Annen informasjon

Institutt for geofag;

Gå til tall og fakta

Forside: World Class Earth Sciences Research (pdf)
World Class Earth Sciences Research

Kort om instituttet

World Class Earth Sciences Research (pdf)

Studentforeningen GÆA

Studentforeningen GÆA Norvegica samler studentene på tvers av studier og årskull. Stiftet i 1935. Les om GÆA (pdf).

Les også om GÆA i Knut Bjørlykkes: Mitt geologiske liv (pdf).

Eldre kilder:

Institutt for geologi, UiO. 2000. Geologi, ressurser og miljø (pdf)

Publisert 15. apr. 2014 12:42 - Sist endra 13. des. 2023 15:45