Aktuelt innen forskning

Forskningsaktuelt fra Titan

• maraton, idrett Frykter at uskyldige skal bli dømt for doping 21. feb. 2018 11:02
    Denne historien handler om idrett, dopingmistenkte, slurv i internasjonale dopinglaboratorier, dårlige vitenskapelige metoder, hemmelighold og en energisk professor i biokjemi.
  • Livsvitenskap er UiOs største satsing noensinne Ti gode nyheter om livet, helsa og miljøet 12. feb. 2018 07:45
    Livsvitenskap skal gi oss bedre muligheter til å løse samfunnsutfordringer innen helse og miljø og gi ny innsikt i hva liv er. Her er ti eksempler på hva forskerne våre har fått til i løpet av det siste året.
  • Dirk Linke – Vi må gjøre noe nå, før millioner av pasienter dør 31. jan. 2018 09:28
    Kan vi i løpet av de neste 20 årene ende opp i en tilsvarende situasjon som den vi hadde før Alexander Fleming oppdaget penicilin? Det frykter biologiprofessor Dirk Linke. Men han jobber hardt for å unngå det.
  • CINPLA-forskere: Mattis Wigestrand, Kristian Lensjø, Elise Holter Thompson, Marianne Fyhn, Torkel Hafting, Anders Malthe-Sørenssen. Long-term memories protected by tiny "fishnets" in the brain 23. jan. 2018 16:30
    Neuroscientists from the University of Oslo are the first in the world to discover that structures on the outside of neurons play an important role in storing long-term memories. The structures look like small fishnets tightly wrapped around neurons, and long-term memories are lost if they are removed.

Arrangementer

• 507-tick-deer Mer, men mindre farlig 21. juli 2016 13:31

Det kan være mer flått i områder med mye hjortedyr, men det trenger ikke å bety at det er flere tilfeller av Lyme borreliose! Økningen i antall flått skyldes flere faktorer enn bare hjortedyr viser en ny studie gjort av Atle Mysterud.

• ija---svampe-embryoer Omvendt kreftjakt 18. jan. 2016 16:19

Ved å finne svaret på hvordan celler begynner å samarbeide, får forskere kanskje også svaret på hvorfor de slutter med det. Det er nemlig det som skjer når en kreftcelle oppstår.

• 15846245276_55e26dbc9e_z Binder CO2 – trues av klimaendringer 9. des. 2015 16:29

En familie av mikroalger er kjent for å ta opp CO 2. Forskere har nå funnet ut at ulike varianter av samme art kan reagere ulik på klimaendringer. Dette betyr at arten i fremtiden kan bli dårligere til å ta opp CO 2.