Aktuelt innen forskning

Forskningsaktuelt fra Titan

• Fant genetiske merkverdigheter i fisken som aldri blir voksen 20. apr. 2018 05:44
    Det meste er merkelig med en nylig oppdaget karpefisk som bare finnes i sumpskogene i Indonesia og Malaysia. Verdens minste fisk har nemlig et veldig lite og rart genom – og lever som larve hele livet. Dessuten lever denne mikrofisken i vann som er like surt som cola, med samme farge som te.
  • Bakterier Bacteria: The New Superheroes 17. apr. 2018 10:46
    Bacteria have a poor reputation, but they are also important collaborators, for instance in medicine. Ambitious researchers use computers to push bacteria beyond their limits.
  • Kjøttmeisen er en av Norges vanligste fugler Innvandrere har andre matvaner - også fugler 16. apr. 2018 08:17
    Innvandrere til Norge styrer gjerne unna heilnorske retter som geitost og pinnekjøtt. Slik er det også hos kjøttmeis og blåmeis: Innvandrere til et nytt skogsområde tar med seg matvaner fra oppvekstmiljøet, og det tar lang tid før de lærer seg å sette pris på lokale larver.
  • Starr, Tiril Myhre Pedersen Starr – jordens hardtarbeidende og anonyme hjelper 13. apr. 2018 12:48
    Starrfamiliens mange medlemmer dekker store deler av norsk natur og spiller trolig en avgjørende rolle i mange arters liv. Likevel vet vi lite om dem. Muligens er det fordi de verken har fargerike blomster eller noen tydelig nyttefunksjon for mennesket.

Arrangementer

• 507-tick-deer Mer, men mindre farlig 21. juli 2016 13:31

Det kan være mer flått i områder med mye hjortedyr, men det trenger ikke å bety at det er flere tilfeller av Lyme borreliose! Økningen i antall flått skyldes flere faktorer enn bare hjortedyr viser en ny studie gjort av Atle Mysterud.

• ija---svampe-embryoer Omvendt kreftjakt 18. jan. 2016 16:19

Ved å finne svaret på hvordan celler begynner å samarbeide, får forskere kanskje også svaret på hvorfor de slutter med det. Det er nemlig det som skjer når en kreftcelle oppstår.

• 15846245276_55e26dbc9e_z Binder CO2 – trues av klimaendringer 9. des. 2015 16:29

En familie av mikroalger er kjent for å ta opp CO 2. Forskere har nå funnet ut at ulike varianter av samme art kan reagere ulik på klimaendringer. Dette betyr at arten i fremtiden kan bli dårligere til å ta opp CO 2.