Aktuelt innen forskning

Forskningsaktuelt fra Titan

• Diacamma, maur Krangel i maurtua fører til mindre sex 17. okt. 2017 09:54
    Arbeidere hos en maurart mobbes vekk fra sex. Sannsynligvis er dette en måte å regulere reproduksjonsraten på.
  • Pål Trosvik og Eric de Muinck har jobbet med å lage gode modeller av økosystemene inne i tarmen vår. Kan avføringen din avsløre deg? 12. okt. 2017 09:13
    Hva er det egentlig mulig å finne ut ved hjelp av en avføringsprøve, og er dette troverdig “inside information”?
  • Andreas Carlson med Richard Andre Fauli og Jean Rabault Kan 3D-printede «helikopterfrø» fly lenger enn de naturlige? 9. okt. 2017 11:15
    Naturen har produsert frø med glidefly- og helikopteregenskaper i millioner av år. Nå bruker Andreas Carlson og studenter 3D-printing til å undersøke om naturen har funnet de beste løsningene.
  • Bente Edvardsen Hva skal vi spise i framtiden? 27. sep. 2017 16:20
    Ifølge forskere på Cutting Edge-festivalen må vi belage oss på å spise insekter, kunstig kjøtt og alger. Men fortvil ikke: Det blir også iskrem.

Arrangementer

• 507-tick-deer Mer, men mindre farlig 21. juli 2016 13:31

Det kan være mer flått i områder med mye hjortedyr, men det trenger ikke å bety at det er flere tilfeller av Lyme borreliose! Økningen i antall flått skyldes flere faktorer enn bare hjortedyr viser en ny studie gjort av Atle Mysterud.

• ija---svampe-embryoer Omvendt kreftjakt 18. jan. 2016 16:19

Ved å finne svaret på hvordan celler begynner å samarbeide, får forskere kanskje også svaret på hvorfor de slutter med det. Det er nemlig det som skjer når en kreftcelle oppstår.

• 15846245276_55e26dbc9e_z Binder CO2 – trues av klimaendringer 9. des. 2015 16:29

En familie av mikroalger er kjent for å ta opp CO 2. Forskere har nå funnet ut at ulike varianter av samme art kan reagere ulik på klimaendringer. Dette betyr at arten i fremtiden kan bli dårligere til å ta opp CO 2.