English version of this page

Aktuelle saker

Publisert 18. mars 2024 15:27

Denne uken feirer Grønt kontor sin ettårsdag. Studentene fra Grønt kontor deler noen tanker om året som har gått og deres planer for fremtiden.

Publisert 16. feb. 2024 11:46

Nobelprisvinner Emmanuelle Charpentier samt dr. Sjur Bergan og professor Trond Petersen er blant UiOs æresdoktorer for 2024. De utnevnes formelt på universitetets årsfest den 2. september, hvor tematikken akademisk frihet og demokrati vil få spesiell oppmerksomhet.

Publisert 15. feb. 2024 06:59

UiO:Livsvitenskap vil støtte 50 sommerprosjekter for studenter mellom april og september 2024. Studenter som er tatt opp på et bachelor-, master- eller relevant profesjonsstudium ved Universitetet i Oslo, kan søke. Påmeldingen åpnet torsdag 15. februar og er nå stengt.

Publisert 12. feb. 2024 13:23

Co-Create handler om å hjelpe studenter med å gjøre store ideer om til virkelige løsninger på virkelige problemer. Studenter i Oslo-regionen som er nysgjerrige på oppstartsselskaper og entreprenørskap eller bare liker å løse problemer, kan nå søke om å delta på det nye studentinnovasjonsprogrammet Co-Create. Søknadsfrist for de innledende design thinking-workshopene i mars er 7. mars.

Publisert 7. feb. 2024 12:15

Seks nye forskningsgrupper er tatt opp i UiO:Livsvitenskaps innovasjonsprogram for helserelatert livsvitenskap, SPARK Norway. Teamene skal videreutvikle sine egne ideer slik at de kommer pasienter og samfunn til gode.

Publisert 6. feb. 2024 11:36

Universitetsstyret vedtok 6. februar 2024 å tilby Eva Helene Mjelde stillingen som fakultetsdirektør ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 25. jan. 2024 15:03

13.-14. februar er det tid for Livsvitenskapskonferansen 2024 med helsedata som hovedtema. Carl Henrik Gørbitz, direktør UiO:Livsvitenskap, kan love et spennende program med de fremste ekspertene innen helsedata fra inn- og utland. Næringsminister Jan Christian Vestre vil også delta.

Publisert 12. jan. 2024 14:13

Vi tilbyr kurs i litteratursøking i PubMed, Web of Science og andre faglige databaser, kritisk vurdering av artikler, kildebruk og referering, referansehåndtering, OA-publisering og forskerprofilering. Les mer om kursene og meld deg på via oversikten nedenfor.

Publisert 3. jan. 2024 09:59

Hvordan låner jeg, når er det åpent, har dere printer, og hvordan får jeg fri tilgang til pensum? Her er svarene på alt du visste, eller ikke visste at du lurte på.

Publisert 18. des. 2023 08:27

Universitetet i Oslo, med Veksthuset for verdiskaping i spissen, leder et nytt samarbeidsprosjekt som skal styrke studentinnovasjonskulturen i Oslo-regionen. Prosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge. Målet er å få flere oppstartsbedrifter og mer verdiskaping. Med på laget er OsloMet, BI, Kristiania, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og Startuplab.

Publisert 5. des. 2023 10:20

Livsvitenskapskonferansen 2024 samler landets ledende aktører innen helse og livsvitenskap, for å finne løsningene som gjør at Norge kan få mer igjen for de store investeringene i helseforskning.

Publisert 4. des. 2023 17:10

Våren 2024 tilbyr Institutt for biovitenskap et nytt emne, som gir en bred innføring i rettsmedisinske fagdisipliner. Emnet er for alle som er interessert i rettsgenetikk, rettspatologi, rettstoksikologi eller veterinær rettsmedisin.