print logo

Batterier

Foto: shx.hu. Montasje: John Vedde

Vår hverdag krever batterier. En kan ikke drive en mobil eller mp3 spiller på stearinlys, enda mindre, podens nye fjernstyrte bil. Men hvordan fungerer egentlig et batteri og hvorfor er det bare noen som kan lades opp?

Hvordan fungerer batterier?

  • li-ion-batteri Li-ion - for framtiden

    Den mest interessante batteriteknologien for oppladbare batterier i dag er litiumholdige batterier. Disse har gått gjennom en stor utvikling allerede, men det er fremdeles store rom for forbedringer. Litium er et interessant metall i batteriformål da det er meget lett og kan gi batterier med stor kapasitet.

  • nimh-batteri NiMH - økende kapasitet

    Arvtageren til nikkel-kadmiumbatteriet var nikkel-metall-hydrid batteriet hvor kadmiumet er byttet ut med en legering av et metall som kan holde store mengder hydrogen absorbert.

  • nicd-batteri NiCd - lettere

    Nikkel kadmium batteriet var antagelig det første oppladbare batteriet som var lett nok til å bæres. Batteriet baserer seg på nikkeloksid som katode og kadmium metall som anode. Batteriet kan gi høy effekt over korte tidsrom og har vært et godt batteri for formål som blits og fjernstyrt elektrisk leketøy som har varierende behov for effekt.

Aktuelt om forskning på batterier

  • ald-litium-507 Jakten på bedre batterier

    - går via nye materialer...

    Datateknologien har gjennomgått en revolusjon hvor ytelse i form av prosessorkraft, minne og harddiskstørrelsen har utviklet seg i takt med Moores lov.

    Dette kan dessverre ikke sies om batteriytelsen som jo i stor grad begrenser nytten av bærbare maskiner. Mens datateknologien er basert på aktive komponenter, krever batteriteknologien aktive materialer.

    For å øke batterienes ytelse er det ikke nok å gjøre dem mindre. Her må istedet dagens batterimaterialer erstattes av nye med bedre egenskaper.

  • Menneskeceller - modell for fremtidens bilbatterier

    Kjemikere etteraper energiforsyningen i menneskekroppen for å designe fremtidens batterier i elektriske biler. Med den nye batteriteknologien kan biler kjøre nonstop fra Oslo til Trondheim. Les saken fra Apollon

Batteriforskere

Forskningsprosjekter

Nanoteknologi ved UiO