STUT-møte 31. januar 2018

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Knut Mørken (MN), Didrik Kruse (studentrepresentant), Arnt Inge Vistnes (FI), Gro Smistad (FAI), Kristian Ranestad (MI), Jaan Roots (KI), Frode Hansen (ITA), Tom Andersen (IBV), Øivind Kure (ITS), Jon Ove Hagen (GEO), Hanne Sølna (MN), Andreas Tandberg (MN, referent), Tone Skramstad (MN), Yvonne Halle (MN), Dag Langmyr (for Ragnhild Kobro Runde, IFI), Cathrine W. Tellefsen (FI). 

Fravær: Runa Risa Bakke (studentrepresentant)

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – UiOs senter for læring og utdanning (LINK)

Solveig Kristensen orienterte om UiOs senter for læring og utdanning (LINK). LINK tilbyr, gjennom FUP (Faglig enhet for universitetspedagogikk), kurs i universitetspedagogisk basiskompetanse i tillegg til konsultasjonstimer. FUP hjelper bl.a. MN med å utvikle moduler for ph.d.-veiledere gjennom slike konsultasjonstimene. 

Solveig forhørte seg i Studieutvalget om det er ønsker om bistand fra FUP til å utvikle pedagogiske kursmoduler eller annet ute ved instituttene? FAI meldte at de ønsker bistand til gruppearbeid. Cathrine Tellefsen ønsker et møte med FUP for å diskutere pedagogisk opplegg for Summer Institute, som er et 5-ukers kurs for nyutdannede matematikk- og naturfagslærere.

Om utdanningslederne har andre ønsker om FUP-bistand, blir de oppfordret til å ta kontakt med Solveig, som tar henvendelsene videre til FUP.

Det ble kommentert at LINK bør informere om tilgjengelige fagpedagogiske ressurser ved UiO (f.eks. videostudioet ved UV) på sine nettsider.

 

2 – Erfaringer med BIOS1100 og programmet Biovitenskap

Lex Nederbragt informerte om det nye BIOS1100-emnet, der programmeringsspråket Python blir brukt for å lage et virtuelt biologisk laboratorium. Tone F. Gregers informerte om erfaringene med det nye BA-programmet Biovitenskap etter gjennomført første semester. Se begge  presentasjoner i margen. 

BIOS1100

Biovitenskap

3 – Opplæring og iverksetting av Canvas

Andreas Tandberg og Helge Kleivane fra studieseksjonen på MN informerte om Canvas-innføringen ved UiO og MN. Fronter vil ikke lenger være tilgjengelig for undervisere fra høstesemesteret 2018, og faglærere som ønsker å bruke LMS (Learning Management System) skal isteden bruke Canvas. Parallelt med at vi fortløpende evaluerer MNs Canvas-pilotemner våren 2018, jobber vi med opplæringsplanen for undervisere som skal bruke Canvas fra høsten. For å kunne tilby skikkelig opplæring trenger underviserne Canvas-tilgang til emnene sine fra midten av april 2018. For å få til dette, må vi kvalitetsikre registreringsrutinene for FS ved instituttene. MN-fakultetet skal i møte med instituttene om dette første uka i februar. Se detaljer i presentasjon i høyre marg.

Canvas – opplæringsplan
4 – Studentmedvirkning i utdanning

Hvordan få til bedre studentmedvirkning i utdanningen? Det blir nå planlagt et seminar med studentene om hvordan vi skal få til dette. Knut Mørken orienterte om saken (se presentasjon i margen). Dette skal være et studentinitiativ og må komme fra studentene selv. Fakultetet kan i imidlertid bidra til å sette i gang prosessene med å involvere studentene, bl.a. gjennom seminar slik som det som er planlagt.

Studentmedvirkning i utdanning
5 – Instituttkvarteret

 

 

 

Publisert 5. mars 2018 08:17 - Sist endra 21. sep. 2021 11:14