Eventyr i Victoria, New South Wales og South Australia

Long time no see! Beklager for det, har hatt helt sjukt mye å gjøre på universitetet. Har aldri hatt så mye å gjøre før, til tross for at jeg på UiO hadde ca. tusen verv og deltidsjobb. Vi hadde én uke påskeferie (eller, non-teaching week), men dessverre var jeg maks uheldig og hadde en innlevering til torsdagen før påskeferien og en til mandagen rett etter, så det ble ikke særlig med ferie på meg. Men jeg trives veldig bra her, både i Melbourne og på universitetet! Holder på med et innlegg om Melbourne og universitetet og emner, men får nok ikke gjort det ferdig før om tre–fire uker fordi det er så hektisk nå. Nå har jeg faktisk bare én uke undervisning igjen, så swotvac, som er en uke uten undervisning for å øve til eksamen / skrive innleveringer, og uka etter det har jeg frist på to innleveringer og en eksamen. Kommer til å bli veldig stress. Jeg har igjen vært maks uheldig, så den siste eksamenen min er den siste dagen i eksamensperioden her, 23. juni.

I dag er det forresten IDAHOBIT (international day against homophobia, biphobia and transphobia)! Har feira litt med de andre i queer space på universitetet:

Til tross for mye å gjøre, har jeg fått vært på noen eventyr i Victoria og omkringliggende stater i løpet av semesteret!

En helg i mars ble jeg med Amanda til Mount Buller, fordi hun driver med mountain biking og skulle være med i en konkurranse over helga. Vi sov i telt på en campingplass ved bunnen av fjellet og kjørte opp om morgenen. Imens Amanda sykla, gikk jeg turer i fjellet og kjørte stolheis ned og opp en av bakkene. Bra utsikt!

Utsikt fra stolheisen:

Steinsti på vei mot Mount Buller Summit:

Fra toppen:

Så stoka blir jeg av australsk natur:

Første hele helga i april var jeg på ferie med vertsfamilien, fordi Julie var i Melbourne på konferanse. Vi kjørte ned til Torquay torsdag kveld og videre til Apollo Bay fredag formiddag. Gikk tur i skogen, så på fosser, så på dyr og slappa av. Bra helg!

Interessant strand:

Meg og en fin foss:

Ville dyr! Kookaburra, koala og cockatoos:

Jeg digger sulphur-crested cockatoos, de ser så overraska ut med den gule toppen.

Maits Rest rainforest walk:

Første lørdagen i påskeferien dro Amanda og jeg til Healesville Sanctuary, som ligger ca. en time utafor Melbourne. Mata wallabyer og klappa kenguruer, blant annet. På veien mata vi cockatoos, men moroa tok slutt da en beit meg.

Cockatoo-mating:

Sånn ca. et mikrosekund før den beit meg:

Wombat, tasmansk djevel, wallaby, emu og kenguru i Healesville:

Søndag til mandag samme uke dro vi på camping i Grampians! Sjukt fint og bra utsikter. Overnatta bak i bilen og hadde det A+ morsomt.

Vill emu og ville kenguruer:

Utsikt:

MacKenzie Falls:

Emuer på parkeringsplassen:

Siste helga i april besøkte jeg Russell (vertsonkel, eldste broren til Julie) og Tinna (vertstante) i Mittagong, ca. en og en halv time utafor Sydney. Fredagsmorgenen starta egentlig krise fordi mobilen hadde oppdatert seg selv i løpet av natta og tømt batteriet, så jeg våkna en og en halv time senere enn planlagt. Heldigvis hadde jeg planlagt å stå opp god tid i forveien, og Uber er best, så rakk lett fram til flyplassen. Deretter viste det seg at flyet mitt var forsinka 40 minutter. Så 30 minutter til. Så uendelig. Så satte de en tid, men utsatte i 15 minutter av gangen i én time. Vi endte opp med å bli tre (!) timer forsinka. Tror det er den lengste forsinkelsen jeg har opplevd, maks uflaks. Det ble uansett en super helg, og fikk også besøkt Linda og Heather (vertstanter, søstrene til Julie) og moren til Julie.

En koselig boliggate i Mittagong:

Russell og Tinna har en hund og to katter, veldig søte!

Bargo Dingo Sanctuary:

Linda og Heather (og Jordie og Kwin) og moren til Julie:

Fitzroy Falls, veldig fint:

Helga for et par uker siden dro jeg til Adelaide! Var maks turist og meldte meg på en organisert tur til Kangaroo Island på fredagen, og det var kjempefint der! Grønneste stedet jeg har vært etter Daintree (regnskogen i Queensland, verdens eldste regnskog!). På lørdagen dro jeg til Cleland Wildlife Park, som ligger en halvtime utafor sentrum og på et fjell. Gikk ned etterpå og til jeg kom til nærmeste boligstrøk, tok til sammen to timer, i tillegg til at det ble mørkt. Fikk til slutt vondt i føttene og hadde vondt neste morgen også. På søndagen gikk jeg rundt i handlegata og utforska langs elva.

Sjøløver og habitat på Kangaroo Island:

Koala på Kangaroo Island:

To (/ en og en halv) av få kenguruer jeg så på Kangaroo Island:

Remarkable Rocks og utsikt på Kangaroo Island:

Fur seal på Kangaroo Island:

Admiral's Arch på Kangaroo Island:

Bandicoots og potoroos som hang fritt rundt i Cleland:

Mata emu:

Mata kenguruer, den på de to siste bildene har en joey (baby):

Mata wallabyer:

Ville kenguruer og koala på vei ned fra Cleland:

Fant en rainbow walk med skeive rettigheter i South Australia og årstall for når de ble innført:

Det begynner forresten å bli kaldt her nå! Om dagen er det ca. 15 grader, men noen morgener er det så kaldt som 5 grader. I tillegg er den ene veggen min omtrent bare et vindu, så det blir kaldt om natta. Har derfor fått på plass varmeovnen på rommet mitt og prøvd å programmere den til å skru seg på i seks-tiden for å spare strøm. Skal opp tidlig i morgen, så håper det fungerer.

Publisert 17. mai 2017 16:22 - Sist endret 25. jan. 2019 15:27
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere