Endt semester og 30dager reise

Endt semester og en reise vestover.

En god start på en legre reise. Her ved Mount Rushmore

Det var godt å endelig bli ferdig med siste eksamen, og jeg ble vel fornøyd med resultatene, men igjen så er det mer innteressant å vise fram opplevelsene jeg hadde de siste 30 dagene av mitt opphold i USA. Med dette minner jeg rask om at bildene kan vises i mappa "bilder" med full oppløsning, og kommer med en liten advarsel om det er en del av de.

Yellowstone Morgning glory pool. Fargespillet dannes av bakterier som oksiderer svovel og jern isteden for karbon i det varme og sure vannet som siver opp
Yellowstone Morgning glory pool. Fargespillet dannes delvis av bakterier som oksiderer jern isteden for karbon i det varme og sure vannet som siver opp.
Yellowstone nationalpark med sin fantastiske utsikt over canyon ridge. Gjengen på bildet var litt opptatt av at bildene ikke ga omgivelesene en retferdig representasjon av sin storhet.

Etter endt eksamen den 4 mai, dro jeg og to danske jenter (Rana og Laura) videre på en to ukers reise gjennom USA, med en avsluttning på 12 dager i Hawaii. Det var noe trist å si adjø til utvekslingsstudenete som vi hadde blitt gode venner med, men godt å fram mot reisen foran oss.

Turen begynte med fly til South Dakota, til Sioux Falls der vi leide en bil. Denne skulle leveres ca 3000 km med kjøring vestover, nært vestkysten i portland 8 dager senere.

Road trip i USA er noe for seg selv, veiene er gode, og landskapet er fantastisk. På veien kjørte vi gjennom en hel del severdigheter som Mount rushmore, Crazy horse monument, men kanskje finest var alle nasjonalparkene. Badlands og Yellowstone utpreget seg og vi fikk sett utrolig mye dyr og tatt flotte bilder. Spesielt så vi mye bison.

Bison i de vakre omgivelsene i Badlands nationalpark

På veien sov vi delvis i bilen og booket oss i ny og ned inn på et hostell eller AirBnB for å friske oss litt opp.

Laura hadde slektninger i Corvallis i oregon som vi fikk bo hos et par dager før vi skulle ta flyet videre til Hawaii. De hadde en fantastisk condo i newport, med utsikt over havet. Vi fikk bo der i to dager. Her også var det et yrende dyreliv, og vi fikk se sel og gråhval, mens vi slappet litt av før vi skulle reise videre til Hawaii.

17 mai Gikk flyet vårt til Hawaii via San Fransisco. Når vi landet i Honolulu på Hawaii var det sent, og vi bestemte oss for å sove en natt på flyplassen.

Utsikten vår fra Hawaii Hilton hotell. En rask takk til Michael som ordnet oss en rimelig deal
Utsikten vår fra Hawaii Hilton hotell. Dette var ekstremt behageliig etter en lang natt på flyplassen, så en takk til Michael som ordnet oss en rimelig deal var påpasslig

Dette var lettere sagt enn gjort da vi stadig ble vekket av sikkerhetsvakter som fortalte oss at vi ikke kunne sove der vi gjorde, men sendte oss til et nytt sted på flyplassen der vi igjen ble vekket til samme budskapet.

Heldigvis fikk vi via en av studentene fra utvekslingsoppholdet på MSU ordnet oss to ekstremt rimelig netter på Hilton hotell Honolulu. Så vi kom til stor fryd etter en lang natt til flotte strender utenfor hotellområdet.

Utenom å henge på stranda fikk vi dratt på fotturer til vulkanske områder, surfet, snorklet, padlet kano med cliff diving samt utforsket de lokale bonde-markedene. For å ikke glemme det polynesiske showet med hula og fakkel dansere. Vi fikk pga utbruddet ikke sett mye til den vulkanske aktiviteten, da store områder var stengt av. Vi prøvde oss litt og fikk se himmelen lyse opp av lava om natten. Dette var et spektakulært syn, og vi ble sultene på å se mer. Vi er likevel glad for at vi reiste vekk fra ommrådet, for bare 5 timer etter at vi dro ble ommrådet evakuert.

Lava lyser opp himmelen over den lille fiskelandsbyen Kalapana

Den nest siste dagen vår på Hawaii ble bilen vår robbet mens vi lå å sov i bilen. Dette var en noe ubehagelig opplevelse, da for eksempel mobilen til Rana som lå i bilens midtkonsoll var tatt ut av bilen. Viktigst og verst var det at en bag med passet og lommeboken til Rana var stjålet. i tillegg var GoPro kameraet mitt med en del bilder på i den bagen. Vi våknet rundt 03:30 om natta og oppdaget at noe var galt. Derfor ble det en lang natt med besøk hos politiet, hvor vi også fikk fikset et nødpass. Dagen etter var vi slitne og slappet derfor av på stranda hvor vi fikk en god frokost og surfet litt.

Canyon trail i Hawaii. Denne turen gikk ca 800 høydemeter ned i dalen og opp igjen

Alt så ut til å ordne seg med hjemreisen, men da vi skulle booke inn på hjemturen vår via Vancouver i Canada fikk vi ikke godkjent innreise dit. Flyselskapet ringte den Canadiske visum tjenesten, og fikk avslag på innreise siden nødpasset til Rana kun varte i 2 uker, og ikke 6 måneder slik kravet var. I nesten 2 timer forsøkte vi febrilsk å kontakte alle mulig ambassader og personer som kunne ha innflytelse på den Canadiske visum tjenesten. For dette var jo helt latterlig. Til slutt, en halvtime før flyets avgang, fikk vi flyselskapet til å ringe inn å prøve igjen, og da ordnet det seg visst bare. Dette var en stor lettelse, men samtidig enormt irriterende at visum tjenesten ikke hadde prøvd å hjelpe oss første gangen. Lærdommen var uansett å passe på passet sitt.

Nå er det godt å være vel hjemme igjen etter å ha opplevd og sett utrolig mye nytt. Jeg har hatt mange gode samtaler jeg aldri kunne forestilt meg at jeg kom til å ha. Selvsagt er jeg godt fornøyd med reisen og kan på det sterkeste anbefale et slikt semester for enhver som måtte være i tvil. Mitt hovedargument for å dra var at jeg hadde aldri snakket med noen som sa de angret, og min historie er inget unntak. Takk for meg

Publisert 5. juni 2018 07:19 - Sist endret 6. juni 2018 14:13
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere