New York, Eksamen og Sommerferie

Endelig fri! Eller, har hatt fri i to uker allerede da. Nå er rommet vasket, nesten pakket og pappa er på vei. Han har et par dager i Toronto før vi skal dra videre sammen til Montreal og Quebec City.

I påskeferien så tok jeg meg fri og møtte søsteren min i New York, bare langfredag er helligdag i Canada. Noe av det beste med Queen’s og Kingston er jo at man er såpass nærme de kuleste byene i Canada og ikke minst en del av de mest kjente byene øst i USA.

I New York så var vi vel ganske klassiske turister, kom oss opp i Rockefeller bygningen, gikk over Brooklyn Bridge, fikk med oss mikrobrykkeri og vintage butikker i Brooklyn og fant veien gjennom Central Park, ned Broadway og til Times Square. Vi fikk oss billetter til Avenue Q, som er en veldig morsom musikal! Jeg ble litt stressa av T-banen i NY da det viste seg at de stenger en del av linjene i helgene for oppgraderinger osv. så jeg følte at jeg ca aldri kunne ta banen A til B uten en liten bomtur eller omvei , men det kunne helt sikkert ha blitt unngått hvis jeg bare hadde lastet ned en app av noe slag.

Da jeg kom tilbake fra NY innså jeg at det var 7 skoledager igjen, 14 dager til eksamen og 16 til siste innlevering måtte være ferdig printet ut og levert på kontoret. (Det finnes både «fronter» og «studentweb» men papir er foreløpig å foretrekke hos  både studenter og ansatte) Jeg og Jonas tok allikevel og malte påskeegg og lagde skikkelig påskemiddag på søndagen som siste feriedag før eksamensperioden.  Eksamensperioden var vel ganske lik som den pleier å være i Oslo, med strålende sol og fulle bibliotek etter kl 9. I det ene biblioteket så har de «Harry Potter reading room» som er et veldig fint rom med mye plas og høyt under taket, men dessverre plassert i et eldgammelt bygg hvor det ikke fins ventilering, så det ble en kort dag.

Så til slutt etter en lite høytidelig eksamen i et klasserom med læreren som tidvis eksamensvakt og 20t jobbing med prosjektet jeg hadde fått altfor god tid på, ble det sommerferie! Tiden går fort når et semester er 12uker og man skal bruke nok av de første par ukene til å bli kjent med stedet og forstå hvordan ting fungerer og hva som forventes av en. Jeg er veldig glad for at vi reiste litt i begynnelsen og fikk sett Montreal og Ottawa under vinterfestivalene men jeg gleder meg også til å se Montreal fra litt annen vinkel enn begravd i skjerf og lue. Hadde jeg visst at jeg kom til å ha to uker fri, så tror jeg at jeg hadde spart opp til å ta togturen Canada på tvers. Men det kan jeg glede meg til å gjøre neste gang!

De siste par dagene har vi hatt utrolig fint vær, fullverdig norsk sommer med 20 grader og jeg ble faktisk litt solbrent! Jonas kjøpte baseball hansker og vi dro i parken og kastet ball. Det var veldig hyggelig med både familier som spilte fotball, andre studenter som latet seg i gresset eller kastet amerikansk fotball. Så nå er jeg klar til å dra videre til Mexico for å besøke broren min!

Emneord: Canada, Ferie, Kingston, New York, Queen's University, MENA, bachelor Av Live Karine Næss Killingland
Publisert 29. apr. 2013 23:37 - Sist endret 1. okt. 2015 10:36

Ferdig alt?

Er du ferdig alt? Det var fort i så fall :-/

Skrevet av: Anders Kokkvoll Engdahl

anonym@webid.uio.no - 8. mai 2013 18:51

Mr Vendredi

Je ne sais pas de quoi ca parle, mais ca fait super plaisir de voir ce que tu fais :) Bonne journée et gros bisous

Skrevet av: Anonym

anonym@webid.uio.no - 7. mai 2014 13:54
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere