Astronytt

ESAs Planck satellitt
Publisert 24. nov. 2020 13:19

Romteleskopet Planck har samlet data om den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Kosmologene ved ITA har brukt dataene til å utvikle metoder som kan gi svar på spørsmålet om hvordan universet oppsto, om mørk materie og om mørk energi.

tegner av vinnerne til nobelpris i fysikk 2020
Publisert 9. okt. 2020 10:22

Tre prisvinnere deler årets Nobelpris i fysikk for sitt arbeid med sorte hull, de mørkeste og mest eksotiske hemmelighetene i universet. Astrofysikere ved Institutt for teoretisk astrofysikk jubler.

svart hull.EHT samarbeid
Publisert 6. mai 2019 16:55

Ti år og mer enn 200 forskere måtte til for å lykkes med å ta et bilde av det ingen egentlig visste om fantes. Hvorfor har denne oppdagelsen stor verdi for menneskeheten?

Publisert 5. des. 2018 10:44

Hubbles lov blir Hubble-Lemaître-loven. Det har verdens 13 500 fagastronomer i over 100 land, medlemmer i den internasjonale astronomiske union IAU, bestemt gjennom en uravstemning, der 78% stemte for et navneskifte.

Ballongen gjøres klar med kranbil.
Publisert 7. juni 2017 09:05

Det svevende solobservatoriet Sunrise løftes over 35 kilometer opp i luften av en gigantisk heliumballong. Varme eksplosjoner på sola og kilden til store plasmastrømmer er blant temaene det forskes på.