Astronytt

Bildet kan inneholde: atmosfære, rav, verden, gull, astronomisk objekt.
Publisert 19. mai 2022 18:43

Spektakulære bilder fra kraftige utbrudd på Solen og en magisk utsikt til Solpolene er resultatet av Solar Orbiters nærkontakt med Solen i mars. Materialet forskerne skal i gang med beskrives som en skattekiste av bilder og innsikt. Universitetet i Oslo, med forskere fra hele verden, bidrar med sitt solmiljø.

Eyrun Thune
Publisert 28. mars 2022 11:13

Romfartøyet Solar Orbiter leverer: Nye strålende bilder av Sola. RoCS - Rosseland senter for solfysikk, ITA, står bak SPICE - et av instrumentene som gjør det mulig.

soleksplosjoner
Publisert 11. feb. 2022 13:27

Endelig er det avgjort! NASA og RoCS - Rosseland senter for solfysikk skal jobbe med et nytt solprosjekt for å forstå jord-sol-miljøet bedre.

Svart-hvitt bilde av smilende mann med kort, grått hår
Publisert 25. mai 2021 16:01

- Det er bare en helt bestemt tone som kommer. Hvorfor den blir der og er den samme over tid, krever jo en forklaring, sier professor Boris Gudiksen ved RoCS - Rosseland senter for solfysikk i et intervju med forskning.no.

Magasinforside som viser nærbilde av sola
Publisert 20. mai 2021 17:24

Syv solforskerne ved RoCS - Rosseland senter for solfysikk, UiO, får boltre seg i bladet Astronomi som er i salg nå. Her kan du lese om hvordan de forsker på Sola og hva som gjenstår å finne ut om stjernen vår.

Tre solsystemplaneter er synlige i forgrunnen: Venus (venstre), Jorden (midt) og Mars (høyre). Stjerner er synlige i bakgr
Publisert 15. feb. 2021 13:57

Romfartøyet Solar Orbiter har fanget tre av de fire stein planetene på video, på sin vei til solen. Doktorgradsstipendiat Aditi Bhatnagar ved RoCS, UiO forklarer hvordan det gikk til.

ESAs Planck satellitt
Publisert 24. nov. 2020 13:19

Romteleskopet Planck har samlet data om den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Kosmologene ved ITA har brukt dataene til å utvikle metoder som kan gi svar på spørsmålet om hvordan universet oppsto, om mørk materie og om mørk energi.

tegner av vinnerne til nobelpris i fysikk 2020
Publisert 9. okt. 2020 10:22

Tre prisvinnere deler årets Nobelpris i fysikk for sitt arbeid med sorte hull, de mørkeste og mest eksotiske hemmelighetene i universet. Astrofysikere ved Institutt for teoretisk astrofysikk jubler.

Grafe med solvind analyse
Publisert 2. sep. 2020 13:37

I sommer tok romsonden Solar Orbiter de nærmeste bildene som er tatt av sola noen gang. Bildene skal hjelpe forskerne å forstå sola bedre. Professor Mats Carlsson ved RoCS – Rosseland senter for solfysikk, UiO, leder den norske forskningsgruppens arbeide med Solar Orbiter.

orange ring, svart bakgrunn
Publisert 6. mai 2019 16:55

Ti år og mer enn 200 forskere måtte til for å lykkes med å ta et bilde av det ingen egentlig visste om fantes. Hvorfor har denne oppdagelsen stor verdi for menneskeheten?

Publisert 5. des. 2018 10:44

Hubbles lov blir Hubble-Lemaître-loven. Det har verdens 13 500 fagastronomer i over 100 land, medlemmer i den internasjonale astronomiske union IAU, bestemt gjennom en uravstemning, der 78% stemte for et navneskifte.