Fascinerende planetoppdagelser

Oppdagelsen av den hittil minste og letteste planeten utenfor Solsystemet er annonsert. Planeten befinner seg i et solsystem 20,5 lysår fra Jorden, og nå er til sammen fire planeter kjent rundt stjernen Gliese 581. Banen til en av disse planetene er revidert i samme slengen, og denne planeten viser seg å være i den såkalte beboelige sonen til stjernen.

En kunstnerisk fremstilling av det nyoppdagede planetsystemet Gliese 581. Ill.: ESO/L. Calçada

Siden den første planeten utenfor Solsystemet ble oppdaget i 1992, er godt over 350 slike eksoplaneter funnet. De aller fleste er digre gasskjemper som ofte befinner seg nær sin moderstjerne, og blir grillet av varmen fra denne. Men de senere årene er flere mindre planeter oppdaget, og noen av disse befinner seg lenger unna stjerneheten.

Planet i den beboelige sonen

Det er den velkjente planetjegeren Michel Mayor som har gjort de hittil siste oppdagelsene i letingen, og som til slutt kanskje vil gi oss svar på om vi er alene i verdensrommet.

Planet Gliese 581 e farer rundt sin moderstjerne på bare 3,15 døgn, og er så nær denne stjernen at den er meget varm. Men planeten er, med sin masse på bare 1,9 jordmasser, den letteste som hittil er funnet utenfor Solsystemet. Planeten er høyst sannsynlig en steinplanet slik som vår egen, men altså ikke med flytende vann.

Diagrammet viser hvordan planetene er plassert i forhold til den beboelige sonen rundt stjernen Gliese 581, sammenlignet med vårt eget solsystem. (Større versjon)
Ill.: ESO

Banen til planeten Gliese 581 d har blitt beregnet på nytt, og nå viser det seg at denne planeten befinner seg i den beboelige sonen rundt stjernen. Det betyr at temperaturen gjør at vann kan være i flytende form. Planeten er større enn Jorden, og er neppe en ren steinplanet. Muligens kan planeten ha et stort og dypt hav, og er den hittil beste kandidaten for en “vann-verden” vi kjenner utenfor Solsystemet.
Flere eksoplaneter rundt samme stjerne

Med disse oppdagelsene inneholder stjernen Gliese fire planeter; med masser 1,9 ganger jordens (planet e), 16 ganger jordens (planet b), 5 ganger jordens (planet c) og 7 ganger jordens (planet d). Den sistnevnte planeten befinner seg ytterst, og bruker 66,8 døgn på et omløp rundt moderstjernen sin. Den kan være en isplanet som har vandret nærmere moderstjernen.

Alle disse planetene er oppdaget fordi de med sine tyngdekrefter trekker på moderstjernen, og får denne til å “vingle” gjennom rommet.

By Knut Jørgen Røed Ødegaard