Publisert 19. nov. 2020 10:00

Frode K. Hansen, professor ved Institutt for teoretisk astrofysikk som foreleser i introduksjonskurset til astrofysikk (AST2000) er kåret til årets foreleser av studentene ved Det Matematisk-naturvitenskapelige fakultetet.

Publisert 18. sep. 2020 11:00

- Hvor kult hadde det ikke vært å være den første til å oppdage noe nytt! Ordene kommer fra Jonas Thoen Faber, en av syv nye masterstudenter ved Institutt for teoretisk astrofysikk.

Publisert 2. sep. 2020 13:37

I sommer tok romsonden Solar Orbiter de nærmeste bildene som er tatt av sola noen gang. Bildene skal hjelpe forskerne å forstå sola bedre. Professor Mats Carlsson ved RoCS – Rosseland senter for solfysikk, UiO, leder den norske forskningsgruppens arbeide med Solar Orbiter.

Publisert 28. aug. 2020 07:17

– Hei, har dere et ledig prosjekt for studenter i sommer? Det var slik fysikkstudenten Barathy sikret seg årets sommerjobb hos Institutt for astrofysikk ved Universitetet i Oslo.