Skilpadder, teleskoper og Universal Studios

Astrofysisk institutt har et veldig internasjonalt miljø, og har mange samarbeid på tvers av landegrenser. En av fordelene med dette, er at det er store sjanser for å få dra ut på spennende reiser i løpet av mastergraden sin. Selv er jeg masterstudent med på COMAP eksperimentet, som samarbeider med folk fra blant annet USA, England og Canada. Og i februar var jeg så heldig at jeg fikk være med på tur til California!

Den første uken oppholdt vi oss for det meste på universitetet Caltech som ligger i utkanten av Los Angeles. Caltech er et prestisjefylt universitet, med hele 74 nobelprisvinnere, men er kanskje for de fleste best kjent som universitet hvor flere av karakterene fra serien Big Bang Theory jobber. Visste du at de har kjempesøte skilpadder på campus på Caltech? Det var også masse søte ekorn i området.

Foto: Maren Rasmussen

Tiden på Caltech ble for det meste brukt på at alle som er med i COMAP eksperimentet presenterte hva de jobbet med. Det var veldig nyttig for meg, både for å få et bedre bilde av hva hele eksperimentet går ut på, og ikke bare det vi driver med i Oslo, men også for å få satt masteroppgaven min i et større perspektiv.

Etter en uke på Caltech reiste vi opp til observatoriet Owens Valley Radio Observatory (OVRO) hvor teleskopet vårt ligger. Teleskopet vi bruker er 10 m i diameter, og virket mye større i virkeligheten enn det ser ut som på bilder! Men selv ble jeg kanskje hakket mer imponert over 40 m teleskopet som også var på OVRO. I tillegg til disse to teleskopene er det flere andre teleskoper på området, som gjør området til et utrolig kult og spesielt sted. Derfor er det blant annet spilt inn to filmer der, the Arrival fra 1996 og Contact fra 1997.

På OVRO ble tiden mest brukt på lange dager med jobbing, i tillegg til å nyte utsikten over teleskopene og se på den fantastiske stjernehimmelen om kvelden.

Foto: Maren Rasmussen

Det ble selvfølgelig også litt tid til å være turister i løpet av oppholdet. Vi tilbrakte en hel dag i Universal Studios, som var utrolig imponerende. Alt var så utrolig forseggjort, hver minste detalj! Vi fikk sett Hogwarts, spasert gjennom Springfield og klappet dinosaurer i Jurrassic World. Jeg var også så heldig at jeg fikk vært med en tur til Hollywood sentrum og sett Walk of Fame.

Foto: Maren Rasmussen

I en ellers noe slitsom periode i siste innspurt av masteroppgaven, var dette en kjempefin, motiverende og lærerik tur som jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk bli med på.

Emneord: COMAP, master thesis, Observations Av Maren Rasmussen
Publisert 11. mars 2020 17:16 - Sist endret 11. mars 2020 17:52

Yay Maren!! I'm so glad that you had a wonderful time during your trip. Thanks for sharing with us :)

Rebecca Anne Robinson - 15. mars 2020 11:18
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

Bildet kan inneholde: font, tekst, kalligrafi, linje, rosa.
A blog about the birth of the Universe, telescopes and satellites, life-giving stars, rain on the Sun, and much more … told by the Women exploring this.