Pressemeldinger

Her finner du pressemeldinger for et utvalg av den nyeste forskningen eller de ferskeste doktorgradsavhandlingene fra Institutt for teoretisk astrofysikk.

svart hull.EHT samarbeid
Publisert 6. mai 2019 16:55

Ti år og mer enn 200 forskere måtte til for å lykkes med å ta et bilde av det ingen egentlig visste om fantes. Hvorfor har denne oppdagelsen stor verdi for menneskeheten?

Publisert 5. des. 2018 10:44

Hubbles lov blir Hubble-Lemaître-loven. Det har verdens 13 500 fagastronomer i over 100 land, medlemmer i den internasjonale astronomiske union IAU, bestemt gjennom en uravstemning, der 78% stemte for et navneskifte.

Ballongen gjøres klar med kranbil.
Publisert 7. juni 2017 09:05

Det svevende solobservatoriet Sunrise løftes over 35 kilometer opp i luften av en gigantisk heliumballong. Varme eksplosjoner på sola og kilden til store plasmastrømmer er blant temaene det forskes på.

Publisert 24. okt. 2016 10:16

Astrofysiker Håkon Dahle og hans team har lokalisert en galakse hele 11 mrd. lysår unna. Galaksen er spesiell fordi den er uvanlig lyssterk og kan derfor avsløre nye hemmeligheter om universet. Blant annet hvordan universets første stjerner ble dannet.

ALMA-antenner i ørkenen
Publisert 10. juni 2015 09:12

Radioteleskopet ALMA er mest kjent for å se på det kalde universet, men kan også rettes mot den brennende Solen.