Knut Martin Mørken

Vice Dean (Studies and Education), Professor
Norwegian version of this page
Mobile phone 916 93 859
Username
Visiting address Sem Sælands vei 24 Fysikkbygningen 0371 OSLO
Postal address Postboks 1032 Blindern 0315 OSLO

Academic Interests

My main interest is approximation theory, particularly derivation and analysis of algorithms for approximation of functions, curves, surfaces and volumes. I am especially interested in all aspects of spline functions and their theory.

In recent years I have also spent considerable time introducing a coherent computational perspective in the elementary teaching in the mathematically oriented sciences. This involves cooperation with colleagues in several different departments and is organised in the CSE (Computers in Science Education) project.

Teaching

 

Tags: splines, B-splines, wavelets, numerical analysis, geometric modelling

Publications

View all works in Cristin

  • Floater, Michael S.; Lyche, Tom Johan; Mazure, Marie-Laurence; Mørken, Knut Martin & Schumaker, Larry L. (ed.) (2017). Mathematical Methods for Curves and Surfaces: 9th International Conference, MMCS 2016 Tønsberg, Norway, June 23-28, 2016 Revised Selected Papers. Springer Publishing Company.  ISBN 978-3-319-67885-6.  333 s. Show summary
  • Floater, Michael S.; Lyche, Tom; Mazure, Marie-Laurence; Mørken, Knut Martin & Schumaker, Larry (ed.) (2014). Mathematical Methods for Curves and Surfaces. 8th International Conference, MMCS 2012, Oslo, Norway, June 28 – July 3, 2012, Revised Selected Papers. Springer.  ISBN 978-3-642-54381-4.  511 s.
  • Dæhlen, Morten; Floater, Michael S.; Lyche, Tom; Merrien, Jean-Louis; Mørken, Knut Martin & Schumaker, Larry (ed.) (2010). Mathematical Methods for Curves and Surfaces. Springer.  ISBN 978-3-642-11619-3.  465 s.

View all works in Cristin

  • Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Mørken, Knut Martin (2019). Programmering i naturfag.
  • Mørken, Knut Martin (2018). Computing in Science Education.
  • Mørken, Knut Martin (2018). Educational Development: Computing in Science Education in a Wider Perspective.
  • Mørken, Knut Martin (2018). Emneutvikling og systematisk integrering av generiske ferdigheter i utdanningsprogrammene.
  • Mørken, Knut Martin (2018). Om fagfornyelsen i matematikk.
  • Mørken, Knut Martin (2018). Programmering i alle fag!.
  • Mørken, Knut Martin (2018). Programmering i skolen: muligheter og utfordringer.
  • Mørken, Knut Martin (2018). Some reflections on how computing can enhance the learning of mathematics.
  • Mørken, Knut Martin (2018). Utdanning og utveksling.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2018). An Evolving Culture for Learning in Practice.
  • Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Mørken, Knut Martin (2018). ProFag: realfaglig programmering.
  • Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Mørken, Knut Martin (2018). Programmering er mer enn koding.
  • Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Mørken, Knut Martin (2018). Programmering i naturfaget.
  • Floater, Michael S.; Lyche, Tom Johan Wiborg; Mazure, Marie-Laurence; Mørken, Knut Martin & Schumaker, Larry L. (2017). Preface. Lecture Notes in Computer Science.  ISSN 0302-9743.  1052:16191 LNCS, s 1- 1 . doi: 10.1016/j.cam.2009.02.019
  • Fyhn, Marianne; Kristensen, Solveig; Mørken, Knut Martin; Sølna, Hanne; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Villanger, Ilan Dehli (2017). Helhetlig fokus på utdanningsutvikling.
  • Malthe-sørenssen, Anders; Henriksen, Ellen Karoline; Hjorth-Jensen, Morten; Mørken, Knut Martin; Sølna, Hanne & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2017). Center for computing in science education: fornyelse av utdanning ved integrasjon av beregninger. Nordic Journal of STEM Education.  ISSN 2535-4574.  1(1), s 236- 241
  • Mørken, Knut Martin (2017). Bioscience, chemistry, pharmacy or life science?.
  • Mørken, Knut Martin (2017). Computing in Science Education.
  • Mørken, Knut Martin (2017). Computing in Science Education.
  • Mørken, Knut Martin (2017). Computing in Science Education (CSE).
  • Mørken, Knut Martin (2017). Computing in the undergraduate mathematics curriculum?.
  • Mørken, Knut Martin (2017). InterAct at UiO: Good education is more than good lectures!.
  • Mørken, Knut Martin (2017). Kultur for kvalitet i høyere utdanning: Systematisk arbeid med utdanningskvaliteten med tanke på utvikling og forbedring.
  • Mørken, Knut Martin (2017). Reflections on mathematics and science education for the future.
  • Mørken, Knut Martin (2017). Utdanningsutvikling på MN-fakultetet.
  • Mørken, Knut Martin (2017). Utdanningsutvikling på MN-fakultetet ved UiO.
  • Mørken, Knut Martin (2017). Utdanningsutvikling på MN-fakultetet ved UiO.
  • Mørken, Knut Martin; Runde, Ragnhild Kobro & Skramstad, Tone (2017). Det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket og utdanningsutvikling.
  • Nordbakke, Monica; Stiberg, Cecilie; Sletta, Ingeborg; Mørken, Knut Martin; Lindstrøm, Tom Louis; Hætta, Ole Einar Isaksen; renate, jensen & Kristensen, Tor Espen (2017). Arbeid med kjerneelementer i matematikk.
  • Bersvendsen, Jørn; Samset, Eigil; Mørken, Knut Martin & Reimers, Martin (2016). Segmentation of cardiac structures in 3-dimensional echocardiography. Series of dissertations submitted to the Faculty of Mathematics and Natural Sciences, University of Oslo.. 1748. Full text in Research Archive.
  • Kluge, Anders & Mørken, Knut Martin (2016). Nytt skolefag nødvendig. Dagens næringsliv.  ISSN 0803-9372.
  • Mørken, Knut Martin (2016). How can computing assist in learning calculus?.
  • Mørken, Knut Martin (2016). Some reflections on the impact of computers in science education.
  • Mørken, Knut Martin; Hjorth-Jensen, Morten; Langtangen, Hans Petter & Malthe-Sørenssen, Anders (2016). Computing across the curriculum.
  • Mørken, Knut Martin; Hjorth-Jensen, Morten; Langtangen, Hans Petter & Malthe-Sørenssen, Anders (2016). How should computers influence the mathematics curriculum?.
  • Mørken, Knut Martin & Rasmussen, Live (2016). Skru av autopiloten!.
  • Mørken, Knut Martin & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2016). Course alignment and a culture for quality.
  • Sanne, Anders; Berge, Ola; Bungum, Berit; Jørgensen, Eva Celine; Kluge, Anders; Kristensen, Tor Espen; Mørken, Knut Martin; Svorkmo, Anne-Gunn & Voll, Liv Oddrun (2016). Teknologi og programmering for alle : En faggjennomgang med forslag til endringer i grunnopplæringen - august 2016. Full text in Research Archive.
  • Sølna, Hanne & Mørken, Knut Martin (2016). How to radically change university education? A joint venture between academics and administration.
  • Bruvoll, Solveig; Lyche, Tom Johan & Mørken, Knut Martin (2015). Uniformly stable wavelets on nonuniform triangulations.
  • Mørken, Knut Martin (2015). MNs utdanningssatsing.
  • Mørken, Knut Martin (2015). Utdanning, utdanningsroller og læringsmiljø.
  • Mørken, Knut Martin; Hjorth-Jensen, Morten; Langtangen, Hans Petter & Malthe-Sørenssen, Anders (2015). Some reflections on the impact of computers in science education.
  • Mørken, Knut Martin; Hjorth-Jensen, Morten; Langtangen, Hans Petter & Malthe-Sørenssen, Anders (2015). Tanker om digital realfagsundervisning.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2015). Strategisk blikk på utdanning.
  • Mørken, Knut Martin; Sølna, Hanne & Villanger, Ilan Dehli (2015). Hvordan skaper vi gode betingelser for læring?.
  • Floater, Michael S.; Lyche, Tom; Mazure, Marie-Laurence; Mørken, Knut Martin & Schumaker, Larry L. (2014). Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics): Preface. Lecture Notes in Computer Science.  ISSN 0302-9743.  8177 LNCS
  • Mørken, Knut Martin (2014). Computational Science & Engineering infusion in general undergraduate education.
  • Mørken, Knut Martin (2014). Fagfornyelse i matematikk.
  • Mørken, Knut Martin (2014). Fra Computing in Science Education (CSE) til generell utdanningsutvikling.
  • Mørken, Knut Martin (2014). Fra Computing in Science Education (CSE) til generell utdanningsutvikling.
  • Mørken, Knut Martin (2014). Hva er digital kompetanse i matematikk?.
  • Mørken, Knut Martin (2014). InterAct — Kultur for læring.
  • Mørken, Knut Martin (2014). Reforming mathematics and science education.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2014). Computing in Science Education.
  • Mørken, Knut Martin (2013). Reforming Mathematics and Science Education.
  • Bruvoll, Solveig; Lyche, Tom & Mørken, Knut Martin (2012). Uniformly stable linear wavelets on nonuniform triangulations.
  • Mørken, Knut Martin (2012). Estetikk, kreativitet og modeller i matematikk.
  • Mørken, Knut Martin (2012). FoU-basert utdanning i realfag: Computing in Science Education (CSE).
  • Mørken, Knut Martin (2012). Integrating computational methods throughout the bachelor education.
  • Mørken, Knut Martin (2012). Mathematics and science education in a world with computers: Computing in Science Education (CSE).
  • Mørken, Knut Martin (2012). Realfagsutdanning og læring når rammene endrer seg.
  • Mørken, Knut Martin; Sveinsson, Henrik Andersen & Dahl, Lars Oswald (2012). Computing in Science Education (CSE): Numeriske metoder i tverrfaglig og FoU-basert undervisning – gevinster for utdanningen, kandidatene og arbeidslivet.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2012). Framtidas teknologiutdanning.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2012). Hvorfor beregningsorientert matematikk, og hvordan?.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2012). IT i moderne forskningsbasert undervisning: CSE — hva er nøkkelen?.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2012). KUPP: Kulturkompetanse og personlig utvikling. Trenger vi et nytt perspektiv i utdanningene?.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2012). Mathematics and science education in a world with computers: Computing in Science Education (CSE).
  • Mørken, Knut Martin (2011). Beregninger i realfagsutdanningen.
  • Mørken, Knut Martin (2011). Beregningsorientert ingeniørutdanning?.
  • Mørken, Knut Martin (2011). Beregningsperspektiv i ingeniørutdanningen?.
  • Mørken, Knut Martin (2011). Computing in Science Education: Some Experiences and Perspectives.
  • Mørken, Knut Martin (2011). Hva lærer du første semester på MAEC- og MIT-programmene?.
  • Mørken, Knut Martin (2011). Hvorfor beregningsorientert matematikk og hvordan?.
  • Mørken, Knut Martin (2011). Realfagsundervisning med beregninger.
  • Mørken, Knut Martin (2011). Status for CSE-prosjektet.
  • Mørken, Knut Martin; Bruvoll, Solveig & Lyche, Tom (2011). Uniformly stable ’wavelets’ on general triangulations.
  • Mørken, Knut Martin; Bruvoll, Solveig & Lyche, Tom (2011). Uniformly stable ’wavelets’ on general triangulations.
  • Mørken, Knut Martin; Bruvoll, Solveig & Lyche, Tom (2011). Uniformly stable wavelets on nonuniform triangulations.
  • Mørken, Knut Martin & Malthe-Sørensen, Anders (2011). Beregningsorientert utdanning i realfag ved UiO.
  • Mørken, Knut Martin; Malthe-Sørensen, Anders; Simonsen, Ingve; Hammer, Hugo Lewi; Vatne, Jon Eivind; Nøst, Elisabeth; Løyning, Terje Brinck; Dahl, Lars Oswald & Sasaki, Nina (2011). Computing in Science Education. A guide for universities and colleges in Norway.
  • Mørken, Knut Martin; Simonsen, Ingve; Malthe-Sørensen, Anders; Hammer, Hugo Lewi; Løyning, Terje Brinck; Vatne, Jon Eivind; Nøst, Elisabeth; Dahl, Lars Oswald & Sasaki, nina (2011). Beregninsorientert utdanning: En veileder for universiteter og høgskoler i Norge.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2011). Hvordan kan IKT bidra til mer relevant opplæring?.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2011). Hvorfor beregningsorientert matematikk og hvordan?.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2011). Hvorfor beregningsorientert matematikk og hvordan?.
  • Mørken, Knut Martin & Sølna, Hanne (2011). Hvorfor beregningsorientert matematikk og hvordan få det til?.
  • Mørken, Knut Martin (2010). Beregninger med (stykkevise) polynomer.
  • Mørken, Knut Martin (2010). CSE (Computers in Science Education)-prosjektet.
  • Mørken, Knut Martin (2010). CSE (Computers in Science Education)-prosjektet og nasjonal spredning.
  • Mørken, Knut Martin (2010). CSE (Computers in Science Education)-prosjektet ved Universitet i Oslo.
  • Mørken, Knut Martin (2010). Simulering - realfagenes tredje bein. Nye muligheter for å rekruttere morgendagens forskere?.
  • Hjorth-Jensen, Morten; Mørken, Knut Martin & Langtangen, Hans Petter (2009, 02. juni). Verdensledende i moderne realfagsundervisning.  Apollon. Show summary

View all works in Cristin

Published Jan. 28, 2013 1:38 PM - Last modified Mar. 13, 2019 9:12 AM

Projects

Research groups