-
Erlien, Wenche; Frøyland, Merethe; Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein
(2022).
Platetektonikk.
Show summary
Undervisningsopplegg på fire økter for naturfag på ungdomstrinnet. Elevene skal bruke platetektonikkteorien til å forklare jordas utvikling over tid, og finn eksempler på observasjoner som støtter teorien.
-
-
Erlien, Wenche; Sørborg, Øystein; Gregers, Tone Fredsvik; Haug, Berit S & Korsager, Majken
(2021).
Virus og vaksine.
Show summary
Undervisningsopplegg på fire økter for naturfag på ungdomstrinnet. Elevene skal finne ut hvorfor vi kan vi bli syke av virus, hvordan immunforsvaret virker og hva vaksiner betyr for folkehelsa. Underveis skal de bruke og lage modeller.
-
Erlien, Wenche; Bøe, Maria Vetleseter & Sørborg, Øystein
(2021).
Radioaktivitet.
Show summary
Undervisningsopplegg på tre økter for naturfag på Vg1. Hausten 2006 vart den tidlegare KGB-spionen Litvinenko forgifta i London. Elevane skal finne ut kva slags stoff han vart forgifta av og vurdere helseeffektar av stråling.
-
Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Erlien, Wenche
(2021).
Kjeldekritikk, fuglar og vindmøller.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 44–45.
-
Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Erlien, Wenche
(2021).
Informasjonssøk om fugler og vindmøller.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 42–43.
-
Erlien, Wenche; Sørborg, Øystein & Haug, Berit S
(2021).
Virus, vaksine og modeller.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 38–39.
-
Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2020).
Proteiner.
Show summary
Animasjoner og interaktive oppgaver om oppbygning av proteiner, funksjonen til proteiner og proteinsyntesen.
-
Erlien, Wenche
(2020).
Nordlys.
Show summary
Animasjoner og interaktive oppgaver om nordlys for naturfag Vg1.
-
Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2020).
Celler.
Show summary
Animasjoner og interaktive oppgaver om hvordan ulike celler er bygd opp og hva slags funksjoner ulike celler har.
-
Sørborg, Øystein & Erlien, Wenche
(2020).
Kompetansepakken «Programmering og algoritmisk tenkning».
-
Erlien, Wenche; Sørborg, Øystein & Korsager, Majken
(2019).
Klimaendringer.
Show summary
Undervisningsopplegg på tre økter for naturfag på ungdomstrinn. Opplegget handler om hvorfor temperaturen øker, konsekvenser av klimaendringer og hva vi kan gjøre. Elevene skal trene på å delta i samtaler om klimaendringer og bidra til å finne løsninger.
-
Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2019).
DNA i kriminalsaker.
Show summary
Nettbasert undervisningsopplegg for programfagene biologi 2 og teknologi og forskningslære. Følg politiet og rettsgenetikere i arbeidet med å løse en kriminalsak. Underveis skal dere framstille DNA-profiler og bruke DNA-registeret og et slektsforskningsregister.
-
Sørborg, Øystein; Skår, Aud Ragnhild & Erlien, Wenche
(2019).
Gentesting.
Show summary
Nettbasert undervisningsopplegg på fire økter for naturfag Vg1. Elevene skal lære hvordan gener koder for egenskaper, hvordan arv og miljø henger sammen og hva en gentest kan fortelle oss. De skal også argumentere for eller mot bruk av ulike gentester, og til slutt skrive sin mening til Bioteknologirådet.
-
Jenssen, Cathrine; Erlien, Wenche; Blå, Berit Hope; Gjervan, Marit; Svolsbru, Gro & Bleka, Målfrid
[Show all 12 contributors for this article]
(2011).
Kreative innganger til tverrfaglig arbeid.
Verktøykassa/ Pedagogisk Forum.
p. 45–48.
-
Erlien, Wenche
(2011).
Celler.
-
Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2010).
Global oppvarming.
-
Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe
(2010).
Platetektonikk – nytt program på viten.no.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 64–65.
-
Tandberg, Cato; Erlien, Wenche & Vidnes, Bjørn
(2009).
læringsobjekt om fotosyntese.
-
Mork, Sonja M; Sørborg, Øystein & Erlien, Wenche
(2009).
New tools for information search and critiquing sources on the Internet.
-
Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe
(2009).
Platetektonikk.
-
Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe
(2008).
Olje.
-
Erlien, Wenche
(2008).
Jakten på bokstaver og tall i naturen 2008.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 72–73.
-
Erlien, Wenche
(2008).
Hvem stjal smykket? .
Kaskelot.
ISSN 0106-0023.
p. 20–22.
-
Erlien, Wenche
(2008).
Bli med på Jakten på bokstaver og tall i naturen.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
p. 38–38.
-
Erlien, Wenche
(2008).
Fotosyntese på viten.no.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 48–49.
-
Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe
(2008).
Olje - nytt program på viten.no. .
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 66–67.
-
Erlien, Wenche
(2008).
Diskusjoner i naturfag - Månen og jordas bane rundt sola.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 35–37.
-
Erlien, Wenche
(2007).
Nordlys.
-
Erlien, Wenche
(2007).
Planet Lofoten.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 22–23.
-
Erlien, Wenche
(2006).
Jakten på biologiprofessor Erie.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 24–25.
-
Erlien, Wenche
(2006).
Norges første utdeling av Forskerdiplom.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 38–39.
-
Erlien, Wenche
(2006).
Skoleavisa – muligheter for publisering.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 18–21.
-
Erlien, Wenche
(2006).
Nordlys – nytt program på viten.no.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 34–37.
-
Erlien, Wenche & Isnes, Anders
(2006).
Simuleringer og animasjoner i naturfag.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 20–22.
-
Erlien, Wenche & Isnes, Anders
(2006).
Digital kompetanse i naturfag – En veiledning for lærere. .
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 10–11.
-
Kristensen, Terje; Erlien, Wenche & Isnes, Anders
(2005).
Sikkerhet i naturfag - webbasert informasjon.
Show summary
Hensikten med denne utgaven er å gi noen retningslinjer når det gjelder sikkerheten i naturfagundervisningen. De anbefalingene og reglene som dere finner i heftet, gjelder både innredning av naturfagrom og arbeidsmetoder i undervisningen.
Det er viktig å lære elevene gode arbeidsvaner med hensyn til sikkerhet. Naturfagundervisningen har et oppdrageransvar når det gjelder omgang med risikofylte stoffer og situasjoner i hverdagen. Det er ikke mulig og heller ikke ønskelig å unngå alle risikofylte forsøk i skolen. Men der det er mulig å erstatte giftige og helsefarlige stoffer med mindre farlige stoffer, skal vi gjøre det.
Statens strålevern har godkjent teksten om stråling. Direktoratet for arbeidstilsynet har gitt viktige innspill til teksten om opplæringsloven og arbeidsmiljøloven, laboratorium og kjemikalier. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har gitt viktige innspill til teksten om gassbrennere, brann og elektrisk utstyr. Norges veterinærhøyskoe har gitt viktige innspill til teksten om eksperimenter med dyr.
-
Erlien, Wenche
(2005).
På tynn is – nytt program på viten.no.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 45–47.
-
Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2005).
naturfag.no – ressursstedet for naturfaglærere.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
p. 7–8.
-
Strømme, Alex; Jorde, Doris; Lyngved, Ragnhild; Sørborg, Øystein & Erlien, Wenche
(2004).
Kloning.
-
Strømme, Alex; Jorde, Doris & Erlien, Wenche
(2004).
Genteknologi.
-
Strømme, Alex; Jorde, Doris & Erlien, Wenche
(2002).
Bjørn.
-
Strømme, Alex; Jorde, Doris & Erlien, Wenche
(2002).
Norge blir til.
-
Strømme, Alex; Jorde, Doris & Erlien, Wenche
(2002).
Planter i rommet.
-
Strømme, Alex; Jorde, Doris & Erlien, Wenche
(2001).
Sinus.
-
Strømme, Alex; Jorde, Doris & Erlien, Wenche
(2000).
Ulv i Norge.
-
Strømme, Alex; Jorde, Doris; Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2000).
Kampen mot malaria.
-
Erlien, Wenche
(2001).
"Ulv i Norge" Internettbasert biologiundervisning med fokus på en kontrovers.
NTNU, Zoologisk institutt.